سرویس موسیقی هنرآنلاین: احمد صدری دبیر دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران در حاشیه نخستین روز این جشنواره به هنرآنلاین گفت: امروز اولین نشست راویان اصالت با محوریت منظومه‌خوانی کرمان آغاز شد. تاکنون تصور می‌شد که در کرمان اصلاً چیزی به نام منظومه‌خوانی وجود نداشته باشد اما با تحقیقاتی که آقای فواد توحیدی انجام دادند، متوجه شدند که اتفاقاً منظومه‌خوانی در کرمان چقدر مرسوم است و گویش‌های مختلف به خصوص ترک‌های افشاری در کرمان منظومه‌ها را به زبان ترکی اجرا می‌کنند.

دبیر جشنواره موسیقی نواحی در خصوص اجراهای روز اول جشنواره توضیح داد: در روز اول دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران، ابتدا بخش مسابقه‌ای تحت عنوان راویان اصالت برگزار شد و گروه‌های مختلف در مقابل داوران منظومه‌خوانی کردند. در ادامه هم پیشکسوتان نمونه‌هایی از منظومه‌هایی که کمی حرفه‌ای‌تر هست عرضه کردند تا نسل جوان با آثاری که در گذشته پیشکسوتان اجرا می‌کردند هم آشنا باشند.

در روز اول جشنواره نواحی غیبت کیهوان پهلوان در میان داوران بخش مسابقه به چشم می‌خورد که صدری‌ در این خصوص اظهار داشت: آقای کیوان پهلوان جزو هیأت انتخاب بودند اما به علت مشکلی که پیش آمد، نتوانستند به کرمان تشریف بیاورند. به همین خاطر ما به نظرمان رسید که همان‌طور که در میان شرکت‌کنندگان و پیشکسوتان از افراد جدید دعوت کرده‌ایم، در بخش داوری هم تجدیدنظری صورت بگیرد و فرد جدیدتری هم در جمع داوران حضور داشته باشند.

دبیر دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در خصوص داوران روز اول جشنواره گفت: داوران بخش مسابقه (راویان اصالت) هر روز تغییر می‌کنند. در روز اول جشنواره، من به همراه آقای چراغی و همینطور آقای فواد توحیدی داوران بخش مسابقه جشنواره بودیم. آقای فواد توحیدی از پژوهشگران موسیقی کرمان هستند که چون محوریت بخش مسابقه روز اول جشنواره منظومه‌خوانی کرمان بود، حضور ایشان با اهمیت بود.

احمد صدری در پایان اشاره کرد که موسیقی نواحی برای آن‌که مهجور باقی نماند، باید به زبانی نو بیان شود.

وی در این خصوص تصریح کرد: جشنواره موسیقی نواحی رویداد بسیار مهمی برای موسیقی اقوام است و قومیت‌های مختلفی را دور هم جمع می‌کند. باید تلاش شود که موسیقی نواحی را در بستری فرهنگی و با زبانی نو بیان کرد تا مخاطب امروز هم جذب موسیقی نواحی شود. در این صورت هم جشنواره و هم موسیقی نواحی به موفقیت بیشتری خواهند رسید.