به گزارش هنرآنلاین، برنامه "حیاط خلوت" رادیو گفت و گو به دیدار هومن بالازاده رفته است و گذری بر زندگی کاری و شخصی این مهندس معماری داشته است.

چند سال دارید؟

در مرداد ماه 1357 به دنیا آمدم.

در چه رشته دانشگاهی درس خوانده اید؟

معماری و شهرسازی

در چه شهری به دنیا آمدید؟

در تبریز به دنیا آمدم. پدر و مادرم نیز ترک هستند. شغل پدرم آزاد بود که البته همین امسال به رحمت خدا رفتند و مادرم نیز خانه دار است.

چطور شد وارد عرصه هنر و رشته معماری شدید؟

در دوره دبیرستان به نقاشی و مجسمه سازی علاقه داشتم و تصمیمم برای خواندن رشته معماری را در همان دوره دبیرستان گرفتم زیرا معماری فراتر از هنرهای تجسمی مانند نقاشی و مجسمه سازی است. البته نقاشی و مجسمه سازی در پیشرفتم در حوزه معماری کمک زیادی کرد و به من ایده هایی می داد تا بتوانم در معماری نیز از آنها استفاده کنم.

نقاش خوبی هستید؟

نمی توانم بگویم نقاش خوبی هستم، اما شاید اگر ادامه می دادم، نقاش بهتری می شدم. البته تابلوی نقاشی زیاد دارم ولی برای فروش نیستند و برای خودم نگه می دارم.

سبک تان در نقاشی چیست؟

یک زمانی رئال کار می کردم و بعد به کارهای آبستره تغییر دادم.

برای آثار نقاشی تان نمایشگاه گذاشته اید؟

خیر، هیچ وقت این کار را نکرده ام. در حوزه مجسمه سازی نیز فعالیت خاصی انجام نداده ام.

در حوزه مجسمه سازی، اقدام به ساخت مجسمه می کردید یا روی مجسمه هایی که بودند کارهای هنری انجام می دادید؟

سعی می کردم آثاری را ایجاد کنم که بیشتر نزدیک به معماری بود تا ایده های اصلی فضاسازی با نور و متریال را اجر کنم.

الان کار مجسمه سازی را رها کرده اید؟

بعضی وقت ها که فرصت دارم، این کار را انجام می دهم.

رتبه نخست معماری را در نیویورک به دست آوردید. چطور وارد عرصه مسابقات جهانی شدید؟

برای من همیشه یک مسئله وجود داشت و دارد که به عنوان معمار ایرانی باید خودمان را در عرصه بین المللی نشان دهیم چون از نظر تاریخی و دانسته های تاریخی و همچنین تجربیات معماری خیلی غنی هستیم. بنابراین با رشد معماری در کشورمان می توانیم این را به کشورهای دیگر نشان دهیم.  برای من حضور در مسابقات خیلی اهمیت دارد تا در کنار دیگر معمارهای جهانی، کارهایمان مورد قضاوت قرار بگیرد که خوشبختانه در پروژه هایی که شرکت کردیم، رتبه نیز آورده ایم.

چقدر به موسیقی علاقه دارید؟

خیلی زیاد به موسیقی علاقه مندم اما متاسفانه هیچ وقت سعی نکردم آن را یاد بگیرم.

بنابراین ساز نمی زنید.

خیر، سازی نمی زنم.

آواز می خوانید؟

خیر استعداد ندارم.

اگر به جز معماری، رشته هنری دیگری را انتخاب می کردید، چه رشته ای بود؟

شاید نقاشی.

در رشته معماری با طراحی روبرو هستیم. آشنایی شما با نقاشی چه میزان در کارتان کمک کننده بوده است؟

البته به نظرم در معماری، نقاشی هم وجود دارد و فقط جنس آن متفاوت است. گاها با نور می توان کیفیتی به کار داد تا فضاسازی هایی که در نقاشی می شود را در معماری نیز ایجاد کنیم. بنده در یکسری پروژه ها این کار را انجام دادم و به نور اهمیت زیادی دادم، به این صورت که حرکت متحرک نور در فضا و بازی رنگ با سایه ها را در کار اعمال کردم.

خیلی از معماری هایی که امروزه صورت می گیرد متعلق به مکاتب دیگر است در حالی که معماری ایران یک معماری برجسته است به ویژه معماری چهار ایوانی ایران که سنبل ایران است. چه میزان از طراحی هایی که در ایران و کشورهای دیگر انجام دادید بر اساس معماری های ایران بوده است؟

یکی از دغدغه هایم همیشه استفاده از دانش های ایرانی در معماری بوده است. نسل های پیش از ما، سال های سال زمان صرف کردند تا متوجه شوند چگونه می توانند بر اساس جغرافیا و اقلیم، معماری کنند بدون اینکه به طبیعت لطمه بزنند. امروز باید این قواعد را یاد بگیریم و به روزشان کنیم که این به روز رسانی می تواند در استفاده از مصالح و یا استفاده از نور یا ساختارهای فضایی و هندسه باشد.

این کار در حال انجام شدن است؟

داریم تلاش می کنیم و نمی توانیم بگوییم به طور کامل به نتیجه رسیده است زیرا این نوع تفکر نیاز به تمرین زیادی دارد تا در نهایت به یک اثربخشی در سطح کلان جامعه برسد.در معماری های تاریخی در ایران شاهد هستیم، بسیاری از ساختارها مانند پل ها در طول زمان و با وجود سیل و باران، سالم مانده اند و امروزه نیز مورد استفاده قرار گرفته اند اما در معماری های جدید آن را شاهد نیستیم.نکته مهم این است که باید دانش معماری مان را به معاصر بیاوریم و برای این مهم نیاز است از دانش معماری مربوط به همان منطقه استفاده کنیم. اگر از دانشی استفاده کنیم، خطاهایی از نظر رفتاری اتفاق می افتد مانند استفاده از سازه های آسیب پذیر نسبت به رطوبت در مناطق محروم.

قابل ذکر است، برنامه "حیاط خلوت" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 6:30 از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.