سرویس معماری هنرآنلاین: علیرضا رجایی، مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران با حضور غرفه هنرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات، درباره عقد تفاهم‌نامه‌های کاری در ساختارهای حاکمیتی و مشارکت با جامعه هنری در پیشبرد اهداف این مجموعه به هنرآنلاین، گفت: هم‌افزایی و استفاده مؤثر از ظرفیت‌های انسانی و قدرت نرم به ویژه در لایه‌های متنوع فرهنگ، هنر، ورزش و حتی از سوی متولیانی همچون وزارت امور خارجه را برای پیشبرد اهداف این مرکز به منظور توسعه نقش‌پذیری اجتماعی افراد بسیار مؤثر می‌دانیم، چرا که جامعه هنری و بخش‌های مردمی کمتر توانسته‌اند در تعاملات و مناسبات داخلی و خارجی وارد عمل شوند.

او تصریح کرد: با جدیت مروج نقش‌پذیری شهروندی و حضور پررنگ فرهیختگان در امور مختلف هستیم، چرا که گاهی مذاکره‌ای را که یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند برای مردم خود انجام دهد، از عهده یک هنرمند برمی‌آید، اما متأسفانه تاکنون بهره‌برداری لازم از این قشر جامعه نشده است.

رجایی، مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران را سازه‌ای بسترشناس و خودسازه برشمرد و گفت: با شورای عالی استان‌ها و وزارت امور خارجه به منظور گفت‌وگو درباره تأسیس اداره دیپلماسی هنری وارد مذاکره شده‌ایم و امید است از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فردبه‌فرد هنرمندان نیز بتوانیم در این حوزه استفاده کنیم.

مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران ادامه داد: در این سازمان از معابر مختلف برای هنجارسازی استفاده می‌کنیم و برآنیم مفاهیمی همچون مفهوم صلح را از طریق هنرمندان رواج دهیم.

رجایی افزود: مرکز توسعه میزبان همه هنرمندان و علاقه‌مندان برای همکاری است و بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی هنر و شهری را با جدیت در دستور کار قرار داده‌ایم. در این جهان‌شهر هر کجا که سرمایه بیشتری وجود دارد تأثیرگذاری بیشتر است و در ایران نیروی انسانی، هنر و ایجاد قرابت با سازمان‌های متولی راه‌های موفقیت را هموار کرده و باید بدانیم جهانی شدن زمانی به سود ماست که توان بیشتری را برداشت کنیم.

او ادامه داد: از تولید فیلم و برنامه گرفته تا ورود به بحث انرژی پاک مذاکراتی انجام و بر روی تولیدات مشترک نیز صحبت‌هایی شده است. می‌توان با انتخاب سفرای دیپلماسی عمومی شهری در موضوعاتی همچون ادیان و اقوام هم از ظرفیت‌های پیمان خواهرخواندگی استفاده کرد. فیلمی نیز با عنوان "با من خوش می‌گذرد" در این رابطه از کارهای آتش زمزم از تولیدات ما است.

مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران بیان کرد: شهروند دیپلماسی یا ساختارهای غیردولتی در خصوص مباحث مربوط به خواهرخواندگی باید با قوت بیشتری عمل کند و در این میان سایت ما و شماره تماس مرکز، پل‌های ارتباطی میان ما و هنرمندان است تا از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده شود و تاکنون با کشورهایی همچون فرانسه آلمان و چین نیز تعاملاتی در این راستا داشته‌ایم.

رجایی در خاتمه بر نقش تأثیرگذار رسانه در راستانی موفقیت اهداف این مرکز تأکید و تصریح کرد: رسانه می‌تواند قوی‌ترین دیپلماسی را برای انتقال اهداف ما دنبال کند و منتهی به هم‌افزایی در این حوزه شود.