گروه معماری هنرآنلاین: بیش از شش دهه پیش رشته طراحی شهری به عنوان حرفه – دانشی مستقل، در خلال کنفرانس معماری مدرن در دانشگاه هاروارد به جهان معرفی شد.

توسعه این رشته به حدی بوده است که امروزه با جستجوی واژه «طراحی شهری» در گوگل در حدود یک میلیارد و دویست میلیون عنوان مختلف ظاهر می‌گردد. در این میان یکی از موضوعاتی که در میان انتشارات فارسی و لاتین مرتبط با طراحی شهری کمتر به چشم می‌خورد، چیستی و چرایی پیدایش طراحی شهری به عنوان حوزه‌ای تخصصی و مستقل است.

چنین به نظر می‌رسد که سِرت برای اولین بار از این عبارت در سخنرانی عمومی خود در سال ۱۹۵۳ با عنوان «طراحی شهری» استفاده کرده است که کمی بعد از این‌که وی به سِمت ریاست هاروارد انتخاب شد، ارائه گشته است. در حالیکه روند تحول و تکامل طراحی شهری در سال‌های آغازین آن به صورتی تفضیلی هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفته است.

پیشگفتار کتاب «طراحی شهری» توسط مرتضی میرغلامی؛ دانشیار گروه شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نوشته شده است. این کتاب در شش بخش با عناوین «سرآغاز درک طراحی شهری»، «نظراتی بر نیم قرن عملِ طراحی شهری»، «قلمروهای عملِ طراحی شهری»، «مباحثی در ارتباط با احکام و هدف»، «توسعه نقش‌ها و انضباط مرزها» و« چالش‌هایی برای اشخاص سرشناس قرن پیش رویِ ما (قرن بیست و یکم)» منتشر شده است.

 در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «ماهیت طراحی شهری به دلیل رشد مشکلات شهرنشینی، افزایش روزافزون جمعیت شهری و بروز پدیده‌هایی چون جهانی شدن، هوشمندسازی، تغییرات اقلیمی و سلامت عمومی با تغییرات عمده‌ای نسبت به دوران اولیه‌اش مواجه شده است و این تغییرات نیازمند توجه به مباحث و گستره‌های میان رشته‌ای همچون علوم رایانه، بوم‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد شهری و بهداشت عمومی است. موضوعی که به رغم دیدگاه‌های مطرح در کتاب حاضر همچنان به طور مشخص به آن پرداخته نشده است.»

کتاب «طراحـی شـهری» نوشته اَلکس کریگر و ویلیام ساندرز با ترجمه سینا رزاقی اصل و کسـری کتاب‌اللهی در ۴۱۶ صفحه به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار تومان در انتشارات دانشیاران ایران منتشر شده است.