گروه معماری هنرآنلاین: به کار بردن اصطلاح یونانی «تخنه» Techne در عنوان کتاب به صورت «معماری تخنه» خواننده کتاب را به کنجکاوی وامی‌دارد زیرا اصطلاحی است که کمتر در کتاب‌های معماری به کار رفته و در عین حال کلمه‌ای است که بر نحوه‌ای از دانستنی و علم دلالت دارد و زمینه را برای دید وسیع تر خواننده آماده می‌کند. مقدمه کتاب «معماری تخنه» را ایرج اعتصام معمار شاخص و معاصر ایرانی نوشته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «انقلابات صنعتی قرن بیستم میلادی با اختراع ماشین بخار، اختراع آسانسور، کانال‌های آبی، گسترش راه‌آهن، پل‌های عظیم، نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند کریستال پالاس در لندن و نمایشگاه‌های مهم دیگری که همگی پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی را به نمونه‌های معروفی مانند برج ایفل پاریس می‌رساند و معمار فرانسوی آگوست پره با ساختمانی تمام بتنی در پاریس به استاد بتن آرمه معروف می ‌شود. در ایران پایه‌های تئوریک انقلابات صنعتی در دوره قاجار آغاز می‌شود ولی نمونه‌های اجرایی آن در دوره پهلوی اول صورت می‌گیرد.»

کتاب «معماری تخنه» در پنج فصل با عناوین «مقدمه»، «مبانی نظری»، «مطالعات تطبیقی»، «ضوابط طراحی در معماری تخنه طراحی کارخانه» و «نتیجه‌گیری» منتشر شده است.

این کتاب در مبحث سبک‌ها به معرفی بناها و نمونه‌هایی که شهرت جهانی دارند، پرداخته است. بخش‌های مهم دیگر کتاب مربوط به مطالعات تطبیقی است که در آن مهم‌ترین آثار معماری جهان همراه با منابع تصویری آن معرفی شده‌اند مانند اهرام مصر، آکروپولیس یونان، حمام شیخ بهایی، مسجد شیخ لطف‌اله، برج آزادی، مصلای تهران و برج میلاد.

همچنین کتاب «معماری تخنه» به معرفی نمونه‌های معروف کارخانه‌های صنعتی جهان، فرودگاه‌های معروف دنیا، ساختمان‌های بلندمرتبه جهان و ساختمان‌های معروف دیگری مانند کلیساها و ورزشگاه‌ها نیز پرداخته است. این کتاب یک دائره المعارف معماری است که برای معماران و شهرسازان بسیار ارزشمند است.

کتاب «معماری تخنه» به قلم سیامک پناهی و سیدحامد هنرپرور تمیز در ۴۱۲ صفحه به شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان در انتشارات عصر کنکاش منتشر شده است.