گروه معماری هنرآنلاین: جایزه جین درو ۲۰۲۳برای تقدیر از فعالیت‌ها و همچنین تعهد کازیو سجیما برای دستاوردهایش و ارتقای نقش موثر زنان در معماری معاصر جهان به این معمار ژاپنی اهدا شد.

کازیو سجیما با همراهی ریو نیشیزاوا ژاپنی از سال ۱۹۹۵ با تاسیس استودیو معماری ساناآ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. کارهای او از برجسته‌ترین و خلاق‌ترین نمونه‌های معماری و طراحی فضاهای شهری است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مرکز آموزشی رولکس در لوزان، بخش جدید نگارخانه نیوساوت ولز موزه هنرهای معاصر استرالیا، غرفه‌ سرپنتین در لندن و موزه جدید هنرهای معاصر در نیویورک اشاره کرد.

بعد از زاها حدید، دومین زن برنده جایزه پریتزکر شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۰ کازویو سجیما اولین زنی بود که کیوریتوری بخش معماری دوسالانه ونیز را بر عهده داشت و در سال ۲۰۲۱، به ریاست هیات داوران دوسالانه معماری ونیز ۲۰۲۱ منصوب شد.

جایزه جین درو توسط مجله انگلیسی Architects’ Journal به صورت سالانه و به عنوان بخشی از مجموعه جوایز W که در گذشته به عنوان جوایز زنان در معماری شناخته می‌شد، اهدا می‌شود. آغاز به کار جایزه جین درو حاصل همکاری مشترک میان معماران زن موسسه معماران سلطنتی بریتانیا (RIBA) و شورای هنر انگلیس در سال ۱۹۹۷ بود. اما یک سال بعد به سبب برخی تغییرهای انستیتو هنرهای معاصر لندن کمی دگرگون شد.

نام این جایزه از نام معمار مدرنیست و طراح شهری انگلیسی، جین درو گرفته شده است. درو در جنگ جهانی دوم و پس از آن در زمینه ساخت مسکن اجتماعی در کشورهای انگلستان، آفریقای غربی، هند و همچنین ایران فعالیت کرده است. او سال ۱۹۵۵ طراحی ساختمان‌های مسکونی در مسجد سلیمان و طراحی شهری میدان نفتی گچساران در جنوب ایران را انجام داده است.

کیت مکینتاش، معمار اسکاتلندی برنده سال ۲۰۲۱ جایزه جین درو بود. از برندگان قبلی این جایزه می‌توان به فرشید موسوی، زاها حدید، دنیس اسکات براون، آماندا لوته و یاسمین لاری اولین معمار زن پاکستانی اشاره کرد.