گروه معماری هنرآنلاین: کتاب حاضر به چرایی اهمیت مناطق شهری در سیاست اجتماعی، اقتصادی، زیست‌ محیطی و چگونگی سازمان‌‌دهی اجتماع‌های محلی سیاسی برای ارتقای کیفیت مکان‌‌هایشان می‌‌پردازد. 

در بخشی از مقدمه نویسنده کتاب «برنامه‌ریزی همکارانه» آمده است: «دوره تکوین این کتاب طولانی بوده و خاستگاه آن درکی است که از لزوم پیوند دادن نظریه اجتماعی درباره فضا و زمانِ پویایی‌های تغییر منطقه شهری با نظریه سیاست مربوط به حکمروایی بر این پویایی‌ها یافتم. به دلیل تجربه‌‌ام در عمل برنامه‌‌ریزی (چندین سال قبل) و تحقیق در عمل برنامه‌ریزی و فرآیندهای توسعه املاک، از لزوم داشتن درکی ظریف از ماهیت عمل فردی و سازمانی در متن نیروهای گسترده‌تری که محرّک جریان عمل هستند ـ آگاه شده‌ام.

در کاوش انگاشت‌های مناسب برای نشان دادن این ارتباط آن‌گونه که آن را از طریق عمل‌‌ام (به عنوان یک برنامه‌ریز)، تحقیق‌ام و تجربه زندگی‌ام دریافته‌‌ام طیف گسترده‌ای از حوزه‌های بحث و تبادل نظر را مورد استفاده قرار داده‌ام؛ از جمله اقتصاد سیاسی شهر، پدیدارشناسی، مردم‌شناسی اجتماعی، جامعه‌شناسی نهادی، تحلیل سیاست و نظریه برنامه‌ریزی.»

این کتاب در سه بخش (۹فصل) منتشر شده است. در بخش اول سنت‌های تفکر برنامه‌ریزی و خطوط اصلی بحث‌ها در تفکر برنامه‌ریزی مرور و لزوم اتخاذ رویکردی نهادگرا و ارتباطی به تغییر فضایی و برنامه‌ریزی محیطی بررسی می‌شوند. پویایی‌های مربوط به مناطق شهری در سه حوزۀ زندگی روزمره، اقتصادهای محلی و محیط زیست بخش دوم کتاب را تشکیل می‌دهند. در فصول این بخش، قابلیت رویکرد نهادگرا برای تحلیل پویایی‌های مناطق شهری و نقاط قوت رویکرد همکارانه به برنامه‌ریزی فضایی (برای مدیریت همزیستی در فضاهای مشترک) ذکر می‌شوند. فرآیندهایی که نویسنده آن‌ها را برای برنامه‌ریزی همکارانه لازم می‌داند، در سومین بخش کتاب ارائه می‌شوند. این بخش با پرداختن به ارتباط برنامه‌ریزی و حکمروایی (مباحث مربوط به اشکال جاری حکمروایی) آغاز می‌شود، به کاوش فرصت‌های موجود برای اشکال چندگانه‌تر و دموکراتیک‌تر حکمروایی و ویژگی‌هایی آن‌ها می‌پردازد و در پایان، یک چارچوب سیستمیک نهادی مناسب را برای برنامه‌ریزی همکارانه تدوین می‌کند.

مخاطبان این کتاب جامعۀ دانشگاهی و تمامی دست اندکاران مسائل شهری هستند. به ویژه برنامه‌ریزانی که تلاش می‌کنند با گوش کردن عمیق به نظرات و جهان‌بینی‌های مختلف اعضای یک اجتماع شهری به هم رأیی دست یابند. اما فراتر از این امر، نویسنده کتاب خود را سهمی درتلاش برای بازاندیشیدن و تغییر دادن دیدگاه‌ها می‌داند. نویسنده امید دارد بحث‌ها و استدلال‌های ارائه شده در کتاب «برنامه ریزی همکارانه» برای کسانی که سعی دارند از قید و بندهای مسیرهای گذشته رها شوند و چارچوب‌های نهادی خاصی را برای کمک به رشد و شکوفایی اجتماع‌های محلی باز طراحی کنند، مفید واقع شود.

کتاب «برنامه‌ریزی همکارانه» با زیرعنوان شکل‌دهی مکان‌ها در جوامع از هم گسسته نوشته پَتسی هیلی با ترجمه منوچهر طبیبیان و پانته‌آ لطفی کاظمی سال ۱۴۰۰ در ۳۴۸ صفحه به شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان در انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران منتشر شده است.