گروه معماری هنرآنلاین: کشور قطر اولین کشور از جهان عرب است که جام جهانی فوتبال را میزبانی می‌کند. این کشور جام‌جهانی ۲۰۲۲ را در هشت ورزشگاه الثمامه، خلیفه، شهر آموزش، ۹۷۴، لوسیل، الجنوب، البیت و احمدبن‌علی با امکانات ویژه از جمله فناوری کربن خنثی، تهویه هوا، سقف متحرک برقی و صفحه نمایش اختصاصی برگزار می‌کند.

۹۷۴ یکی از عجیب‌ترین ورزشگاه‌های رقابت‌های جام‌ جهانی ۲۰۲۲ است که از کانتینرهای حمل‌ونقل ساخته شده است. این ورزشگاه که میزبانی هفت بازی را بر عهده داشت از روز پنجشنبه در حال جمع‌آوری است. کانسپت این ورزشگاه را معماران اسپانیایی Fenwick Iribarren طراحی کرده‌اند. ۹۷۴ طراحی مدولار دارد و در ساخت آن از ۹۷۴ کانتینر حمل‌و‌نقل بازیافتی در ادای احترام به تجارت بین‌المللی و دریانوردی و پیش‌شماره بین‌المللی قطر (۹۷۴+) الهام گرفته شده است.

این ورزشگاه ابتدا با نام ورزشگاه «راس ابوعبود» معرفی شد و در طی یک رویداد در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۱ رسماً به ۹۷۴ تغییر نام داد. روند خریدن کانتینرها برای تبدیل کردن به ورزشگاه سال ۲۰۱۷ آغاز شد. ورزشگاه ۹۷۴ روی پلانی مستطیل‌شکل با لبه‌های کاملاً گرد طراحی و از بیرون، این تصور را ایجاد می‌کند که از آجرهای غول‌پیکر لگو در رنگ‌های مختلف ساخته شده‌است.

چنین سازه‌ای به لطف عناصر و ظروف فولادی مدولار که به عنوان امکانات پشتیبان ورزشگاه عمل می‌کنند، به دست آمد. این ورزشگاه به دلیل موقت بودن فاقد سیستم خنک کننده هوشمند است اما نحوه‌ طراحی آن به واسطه‌ قرار گرفتن ورزشگاه در کنار خلیج فارس، مشکل تهویه مطبوع را برطرف نموده است.

ورزشگاه ۴۵۰ هزار متر مربعی ۹۷۴، اولین سازه موقتی بود که برای برگزاری بازی‌ها در جام جهانی فوتبال استفاده شد. این ورزشگاه پس از اتمام ساخت از سوی سیستم ارزیابی پایداری جهانی (GSAS) رتبه چهار ستاره را دریافت کرد.

قطری‌ها در جریان میزبانی جام جهانی به عنوان مسئولیت اجتماعی پذیرفته‌اند به توسعه فوتبال در کشورهای در حال توسعه کمک کنند. بنابراین رو بعد از برچیده شدن این ورزشگاه تجهیزات قابل استفاده آن به کشورهای دیگر اهدا و این مکان  به مناطق سبز تبدیل می‌شود.

ورزشگاه 974قطر