گروه معماری هنرآنلاین: طراحی سینما با توجه به نوع موقعیت و کاربری‌شان بیشتر از سایر مکان‌های مشابه مورد توجه معماران و طراحان هستند. معماران در هنگام طراحی این مکان باید تمامی فضاهای مربوطه به آن را ترسیم کنند، ضوابط طراحی و استانداردهای مربوطه نیز رعایت شوند تا در نهایت سازه‌ای مناسب و با رعایت تمامی ضوابط ساخته شود که علاوه بر زیبایی در طراحی بتواند پاسخگوی نیازهای افراد باشد.

همه‌گیری ویروس کرونا صنعت سینما را با یکی از بزرگ‌ترین بحران های تاریخ خود مواجه کرده است. اما این صنعت به آینده چشم دوخته و قصد دارد تجربه طراحی، فیلم‌سازی و پخش آن را بازنگری کند. روند طراحی سینما در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بنیادی شده است و همین امر دلیلی است که معماری از طریق سینما می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار ‌کند. در واقع معماری ساختمان سینما، هویتی جسورانه و ماندگار است که خود را به وسیله ساختارهای ایجاد شده بیان می‌کند.

در گذشته نه چندان دور کوچک‌ترین سالن‌های سینما دارای یک اتاق و پرده نمایش بوده اما با پیشرفت تکنولوژی و معماری، پروژه‌های جدید که بیست سال گذشته ساخته شده‌اند شامل چندین پرده نمایش  یا حتی مجموعه‌ای از چندین سینما هستند. در گزارش زیربه بررسی هشت سینما که در ده سال گذشته که با امکانات جدید و برنامه‌های متنوع طراحی شده‌اند، می‌پردازیم.

مجتمع سینمایی لومیر در هلند

به دستور شورای شهر ماستریخت، نیروگاه برق سابق و دیگ‌های بخار کارخانه اسفینکس در ماستریخت تغییر کاربری داده‌اند. در سوله‌های دیگ بخار، شش سینما جدید با ظرفیت ۵۰۰صندلی میزبان مخاطبان است.

سینما لومیر

سینما تیراژه در ایران

طراحی لابی سینما تیراژه دو، اولین شعبه مجتمع‌های سینمایی بشرا که در طبقه فودکورت این مرکز خرید معروف قرار دارد، به استودیو ادمون سپرده شد. مسئله اساسی این بود که اکثر مشتریان مرکز خرید از وجود مجموعه سینما بی‌اطلاع بودند.  لابی سینما از دو سطح با اختلاف ارتفاع حدودا دو متر که بواسطه یک پله به هم متصل می شدند، طراحی شده است. سینما تیراژه با رنگ قرمز پوشانده شده و کل فضا به صورت یک حجم یکپارچه در محیط فودکورت قرار دارد.

سینما تیراژه

سینما یورک در آلمان

این سینما در سپتامبر ۲۰۱۷ در برلین با هفت پرده نمایش و گنجایش حدود ۶۰۰ تماشاگر افتتاح شد. فضای داخلی سالن‌ها و فضاهای عمومی توسط Bruzkus Batek طراحی شده است. طراحی سینما از این مفهوم پیروی می‌کند که هر سالن مانند یک نمایشگاه هنری در یک گالری بزرگ میزبان مخاطبان است.

سینما یورک

سینماتک در مکزیک

موسسه ملی بایگانی فیلم و موسسه فیلم مکزیک که در ربع جنوبی مکزیکوسیتی واقع شده و  مهم‌ترین میراث سینمایی آمریکای لاتین را در خود جای داده است. در راستای نوسازی کلی، فضای اضافی و چهار اتاق نمایش به آن اضافه شده است.

سینما مکزیکو سیتی

سینما گاراژ در روسیه

این سینمای تابستانی در سال ۲۰۱۵توسط رم کولهاس در پارک مقابل موزه هنر مدرن گاراژ  مسکو طراحی شده است. این طراحی روند تماشای یک فیلم را دوباره تفسیر می‌کند و روش جدیدی برای تجربه سینما ارائه می‌دهد.

سینما گاراژ

پروژه ریوم در فرانسه

این پروژه چند منظوره درسایت باغ فرهنگ نزدیک به مرکز شهر تاریخی ریوم ساخته شده است. پروژه ریوم از کتابخانه چندرسانه‌ای، مدرسه موسیقی و سینما تشکیل شده است.

پروژه ریوم

تالار شهر اولدهام در انگلیس

تالار شهر اولدهام یک ساختمان تاریخی درجه دو است که در مرکز شهر صنعتی قرن نوزدهم در شمال غربی انگلستان واقع شده است. کارفرما برای نجات ساختمان، آن را بازسازی کرده که شامل سینما و رستوران‌های خانوادگی است.

سینما اولدهام

سینما آسمان در چین

هنگام طراحی این سینما در شنژن، طراحان یک دنیای مجازی از معماری را به عنوان ترکیبی از زندگی واقعی و عناصر مجازی بازسازی کردند. طراحان برای خلق مفهوم طراحی خود از خطوط عمودی و افقی استفاده کردند که در آن انواع خطوط در اطراف سینما پراکنده شده‌اند.

سینمای چین