گروه معماری هنرآنلاین: اتحادیه بین‌المللی معماران از سال ۲۰۰۵ با هدف یادآوری به جهانیان برای مسئولیت جمعی‌شان برای آینده سکونت بشر نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز بین‌المللی معماری و روز جهانی اسکان بشر نام‌گذاری کرد. موضوع جهانی امسال با موضوع «طراحی برای رفاه و ارتقاء فضاها» نام‌گذاری شده است.

روز جهانی معماری به منظور ادای احترام به این صنعت ایجاد شده است و معماران این توانایی را دارندکه با کارهای شگفت‌انگیز خود دنیایی را که ما در آن زندگی می کنیم، تغییر دهند. در واقع روز جهانی معماری در مورد شناخت آثار آن‌ها و همچنین نقش مهمی معماری در جوامع است. این روز با هدف افزایش آگاهی، ارائه راه‌حل‌ها، تعامل با جامعه بین‌المللی و توانمندسازی هر ساله در سراسر جهان برگزار می‌شود.

هرساله این روز به روش‌های مختلف در کشورهای سراسر جشن گرفته می‌شود و قدردانی از این هنر و صنعت در سراسر جهان بسیار ستودنی است.

 در حالی که مفهوم ساختن سرپناه بسیار ساده و سرراست است، سبک یک ساختمان بر اساس ارزشی که برای جامعه به ارمغان می‌آورد، موادی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و آب و هوا در یک مکان خاص شکل گرفته است. با پیشرفت‌ فناوری و ارتباطات، سبک‌ها نیز تکامل یافته‌اند. با این وجود، حتی در ساخت و سازهای معاصر، هنوز تفاوت‌های فرهنگی ظریف هم دیده می‌شود. به عبارتی، معماری بخشی از فرهنگ آن جامعه را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که آن‌ها چگونه جهان را می‌بینیند.

معماری نه تنها در جامعه تأثیر می‌گذارد بلکه در سطح شخصی نیز بسیار تأثیرگذار است. به عبارتی همه مراحل معماری از تکمیل مواد گرفته تا نحوه چیدمان فضا می‌تواند به بهره‌وری، سلامت، خلق و خوی ساکنین کمک کند. به عنوان مثال، افراد در فضایی که به خوبی طراحی شده، علاوه بر تمرکز بیشتر، تمایل بیشتری به مشارکت در کار دارند. از طرفی برعکس، گستردگی بی‌رویه، بی‌نظمی و نبود هارمونی در شهرها باعث ایجاد عصبیت و تنش در ساکنین می‌شود. وقتی به همه این مسائل توجه کنیم، درک این که چرا داشتن روز جهانی معماری مهم است، دشوار نیست. حرفه معماری ترکیبی از علم و هنر است که از سیاست، اقتصاد، جامعه‌شناسی، موسیقی و روان‌شناسی و از این دست موارد استفاده می‌کند و تاثیر می‌گیرد.

راه‌های زیادی برای جشن گرفتن این روز وجود دارد از جمله بازید از پروژه‌های معماری، نمایشگاه‌ها، شرکت درمیزگردها و کنفرانس‌های مختلف است که امروزه بعضی از این رویدادها در سراسر جهان به شکل آنلاین برای معماران، طراحان و علاقمندان قابل دسترس است. شاید یکی از ارزان‌ترین راه‌حل‌ها به اشتراک گذاشتن اینفوگرافیک‌ها، اطلاعات و ویدیوهای مختلف طراحی و معماری در فضای مجازی است که با به اشتراک گذاشتن آن موجب افزایش آگاهی دوستان و دنبال‌کنندگان خود شویم.