گروه معماری هنرآنلاین: هور القاسمی رئیس سه‌سالانه معماری شارجه و توسین اوشینوو معمار نیجریه‌ای موضوع سه‌سالانه ۲۰۲۳ را با عنوان «زیبایی ناپایداری: معماری سازگاری» اعلام کردند. این موضوع علاوه بر انعکاس چالش کمبود در جنوب جهانی، به چگونگی فرهنگ استفاده مجدد، تخصیص مجدد، نوآوری، همکاری و سازگاری می‌پردازد. 

برگزارکنندگان این رویداد معتقدند، جهان امروز از طریق معماری دچار تحولاتی شده است؛ معماری به عنوان فعالیتی که همواره به زمینه‌های اجتماعی جوامع متعهد بوده، نیازمند درک بیشتر این مقوله در میان فعالان این عرصه است. بنابراین این رویداد ازطریق شیوه‌های متفاوت بررسی خواهد کرد که چگونه مردم می‌توانند با گفتگوهای جهانی به آینده‌ای پایدارتر، انعطاف‌پذیرتر وعادلانه‌تر دست یابند. در واقع این موضوع پاسخی به کاهش شیوه‌های معماری متمایز و سازگار در جنوب جهانی است که به فرهنگ، مکان، آب و هوا پاسخ می‌دهد. 

این شیوه‌ها، اگرچه به نفع اخلاق ماندگاری در معماری هستند، اما توانسته‌اند با ریتم زندگی روزمره، آب و هوا و در دسترس بودن مواد مطابقت داشته و راه‌حل‌های طراحی ارائه دهند که پاسخگوی چالش‌هایی است که مردم با آن روبرو هستند.

توسین اوشینوو نمایشگاه‌گردان سه سالانه معماری گفته است: «شارجه مکانی باورنکردنی برای کشف ناپایداری، سازگاری، و کمبود است، زیرا آنها به آینده معماری مرتبط هستند. این کشور با چالش اقلیم جغرافیایی در معماری سنتی خود و گذرا بودن انسان روبرو است که در بسیاری از مناطق دیگر جهان به راحتی نادیده گرفته می‌شود. در واقع این رویداد پایه‌ای برای کشف رویکردهای معماری را فراهم می‌کند که درک ناپایداری، پذیرش اجتناب‌ناپذیری کمبود، روان‌شناسی جمعی را که برای آینده مشترک ما در سطح جهانی ضروری است را در اولویت قرار می‌دهد.»

شارجه

اوشینوو نمایشگاه‌گردان این رویداد با برجسته کردن طیف وسیعی از دیدگاه‌ها، یک هیات مشاوره متشکل از معماران، هنرمندان و طراحان بین‌المللی را به دور هم جمع کرده است. هیات امسال عبارتند از بئاتریس گالیله، مریم کامارا، راهول مهروترا، پائولو تاوارس و ینیکا شونیباره.

هدف سه سالانه شارجه ایجاد بستری برای ساختن آینده‌ای پایدار است که ریشه در سنت‌های معماری و طراحی منطقه دارد. این رویداد معماری نوامبر ۲۰۲۳ میزبان بازدیدکنندگان است.