به گزارش هنرآنلاین، طراحی سایت‌ معرفی‌ شده برای آپارتمان کار و زندگی کوچک اندازه در محله اتابک تهران که با این اهداف ایجاد امنیت فضایی برای ساکنان محله، ایجاد فعالیت‌های اقتصادی خُرد مقیاس و بالا بردن کیفیت زندگی افراد دارای مشاغل خانگی خُرد به‌ عنوان راه‌ حل بهسازی و نوسازی در این محله پیشنهاد شده است.

استفاده‌کنندگان این مجموعه قرار است ساکنان محله اتابک باشند که به شکل خانوادگی کسب‌ و کار کارگاهی نرم (خیاطی، عروسک‌سازی، چرم‌دوزی و…) را اداره می‌کنند، اما بهره‌‌مندان این مجموعه تمام مشاغل مرتبط با چنین کسب‌ و کارهایی اعم از کارگران کارگاهی، خریداران و خدمات حمل‌ و نقل را تشکیل می‌دهند که باید در برنامه‌ریزی فضایی، قسمتی را برای عملکرد مطلوب گروه‌های منتفع در نظر گرفت.

از نظر اجتماعی و فرهنگی باید به دو مفهوم «رابطۀ اجتماعی» و «مسئلۀ همسایگی» توجه ویژه‌‌ای داشت، چراکه در بافت‌‌هایی با فشردگی بالا و متراکم، همبستگی اجتماعی می‌تواند با مرزهای مکانی یکی باشد. به‌ عبارت‌ دیگر، ساکنان موجود در همسایگی سایت‌‌های مورد نظر باید ظرفیت پذیرش این اقدام را در صورت عملی‌ شدن طرح دارا باشند و باید اطمینان حاصل شود که از سمت ساکنان موضع‌های انتخابی مشکلی جهت برپایی کسب‌ و کار، پیامدها و رفت‌‌وآمدهای منتج‌ شده وجود ندارد؛ بنابراین باید به اندازه، مرزها و اختلاط اجتماعی و پتانیسل تعاملات محله توجه ویژه داشت.

تقسیم‌بندی فضایی پیشنهادی برای طراحی

در طرح پیشنهادی این خانه‌‌ها، به سبب کوچک‌ بودن مساحت کاربری، ساخت حداقل یک واحد کارگاهی در طبقه همکف و ساخت حداقل یک واحد مسکونی در طبقه اول و طبقه دوم پیشنهاد می‌شود.

تبصرۀ ۱: امکان طراحی حداکثر سه طبقه روی طبقه همکف و تعبیه یک طبقه زیرزمین در صورت تامین آسانسور وجود دارد.

تبصره ۲: در هر حالت از طراحی، ضرورتی به تامین پارکینگ وجود ندارد.

تبصره ۳: طراحی اثر در هر مقدار از زمین سندی آزاد است. به این معنا که طراح می‌تواند در تمام مساحت زمین، پروژه خود را طراحی کند یا پروژه خود را محدود به مساحت زمین پس از اصلاحی سند و عقب‌‌نشینی مورد نظر شهرداری کند.

الف) فضای مسکونی:

فضای مسکونی باید با ورودی مجزا و حتی‌ المقدور با فاصله از در کارگاه باشد.

ب) فضای کارگاهی:

فضای کارگاهی باید با ورودی مجزا با عرض متمایز باشد، به شکلی که فعالیت‌هایی از قبیل انتقال بسته‌‌های محصولی کارگاه به بیرون را مرتفع سازد. همچنین باید از نورگیری طبیعی و موضعی برای فعالیت کارگاهی استفاده شود.

با توجه به برآوردهای حال حاضر و آینده کوتاه‌مدت، قیمت فروش هر مترمربع این پروژه حداقل ۱۸ و حداکثر ۲۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع در نظر گرفته شده و همچنین حداکثر مدت عملیات ساختمانی ۸ تا ۱۰ ماه در نظر گرفته شده است. توجه به این مسئله به‌ عنوان یکی از معیارهای ثابت داوری مهم است.

اهداف و اولویت‌ها

– داشتن نوآوری و ابداع در طراحی آپارتمان کار و زندگی کوچک اندازه در مواجهه با مسائل اصلی جاری و پیش روی ایران: ازجمله تخریب محیط‌ زیست، رکود اقتصادی، فقر و نابرابری، حقوق شهروندی، مسائل سلامت روان، سبک زندگی جدید ایرانیان، حرکت به سمت پیری جمعیت، مشکلات هویتی و قومیتی، تغییر الگوی خانواده و افزایش قیمت مسکن.

– تدوین ضوابط طراحی آپارتمان کار و زندگی کوچک اندازه در محله اتابک تهران.

– تمرین مسئلۀ مسکن، فارغ از ضوابط و قوانین ناکارآمد امروز.

– داشتن خلاقیت در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان.

– طراحی بهینه با به حداقل رساندن هزینه‌های اجرا.

– طراحی معماری شاخص، جهت دیده‌ شدن و تشویق اهالی محله به مشارکت در این قسم طرح‌‌ها.

– مواجهۀ خلاقانه با مشکلات خاص پروژه ازجمله محدودیت‌های اقتصادی، شرایط خاص سایت از نظر ابعاد و اندازه‌‌ها، ضوابط و رویه‌های قانونی و دشواری‌های فنی.

معیارهای ارزشیابی

معیارهاى ثابت داوری (بدون اولویت‌بندی):

– میزان بهره‌گیری از مصالح و معماری بومی

– میزان بهره‌مندی از تازه‌های تکنولوژی

– میزان تحقق‌ پذیری پروژه

– میزان تطابق با ارکان توسعه پایدار

– میزان تطابق با اهداف و برنامه پروژه

– میزان قابلیت توسعه و تکرار به‌ عنوان یک الگو در سطح منطقۀ ۱۵ شهرداری تهران

– میزان هماهنگی با سایت و بستر طرح

– میزان نوآوری و ابداع

معیارهاى متغیر داوری (بدون اولویت‌‌بندی):

– ایجاد مزیت و برتری برای محلۀ اتابک

– آینده‌‌پژوهی برای ساختمان (دربرگیرنده گونه‌‌های «ممکن»، «محتمل» و «دلخواه» برای دگرگونی از حال به آینده)

– تحقق‌پذیری پروژه (اقتصادی، اجرایی به لحاظ فنی و مهندسی)

– توجه به طول عمر بنا (حداقل ۵۰ سال)

– توجه به محیط‌ زیست (مجموعه‌ عوامل زیستی و محیطی که بر زندگی یک فرد تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد).

– حداکثر استفاده از زمین در طبقه همکف برای ایجاد فضای انبار و فضاهای مورد نیاز کارگاه

– طراحی نمای خاص برای خانه‌‌های کار و زندگی که به‌ عنوان الگو در منطقه معرفی شود؛ انتقال‌ دهنده پیام روشنی از فعالیت داخل مجموعه.

– فراهم‌ آوردن امکان بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی در واحدهای مسکونی و کارگاهی

فرایند داوری

تمام مراحل داوری به‌ صورت مجازی و بدون برگزاری جلسات حضوری خواهد بود.

گام اول: هر داور از بین آثار ارسال‌ شده ۱۰ اثر را برای حضور در مرحله نهایی به ترتیب اولویت یک تا دَه انتخاب خواهد کرد؛ با توجه به احتمال هم‌پوشانی نظرات و تعداد داوران، بین ۱۰ الی ۷۰ اثر به‌ عنوان آثار نهایی مشخص خواهد شد. در این مرحله با توجه به اینکه هر داور به ۱۰ اثر مورد نظر خود به ترتیب رتبه اول ۱۰ امتیاز تا رتبه دهم ۱ امتیاز اختصاص می‌دهد، ۱۰ اثر که بیشترین امتیاز را اخذ کرده باشند به‌ عنوان آثار فینالیست مسابقه برگزیده خواهند شد و بقیه آثار به‌ عنوان آثار مرحله نهایی معرفی خواهند شد.

گام دوم: پس از مشخص‌ شدن ده نفر اول مسابقه که در گام اول مشخص شدند، به‌ منظور ارزیابی نهایی و دقت نظر بیشتر در معرفی رتبه اول مسابقه، بین ۵ اثر که امتیاز بیشتری اخذ کردند، بین داوران مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت، سپس امتیازدهی نهایی به این ۵ اثر به ترتیب رتبه اول ۵ امتیاز تا رتبه پنجم ۱ امتیاز انجام خواهد شد؛ در پایان، رتبه اول و دوم و سوم مسابقه بر اساس بیشترین امتیاز اخذ شده و هفت اثر منتخب دیگر، بدون رتبه‌بندی اعلام می‌شوند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

تبصره: در صورت اخذ امتیاز مشترک بین آثار در سه رتبه اول، امتیازدهی مجدد بین آن آثار که دارای امتیاز مشترک شدند، برای تعیین رتبه اول یا دوم یا سوم انجام خواهد شد. در هر صورت این مسابقه رتبه مشترک نخواهد داشت.

تبصره: با توجه به اینکه تمام مراحل داوری این مسابقه به‌صورت الکترونیکی خواهد بود، امکان تهیه بیانیه که به امضا داوران در جلسه حضوری ایشان برسد، میسر نخواهد بود. اما به‌ منظور ارائه گزارش از فرایند داوری مسابقه، مدیر مسابقه گزارش مکتوب فرایند داوری را ۴۸ ساعت پس از پایان فرایند داوری در گام دوم تهیه خواهد کرد، سپس این گزارش برای تمام داوران مسابقه ارسال خواهد شد. گزارش مدیر مسابقه در هنگام اعلام نتایج مسابقه منتشر خواهد شد.

موقعیت و مشخصات تفصیلی سایت

معرفی سایت: شهرداری منطقه ۱۵، ناحیه ۲، محله اتابک

مساحت سایت:

بعد از اصلاح: ۵۰.۰۲ مترمربع

مساحت سندی: ۸۴.۴۸ مترمربع

ابعاد و تناسبات سایت پس از اصلاح: شمال- ۳.۴۵؛ جنوب- ۳.۴۵؛ شرق- ۱۴.۵؛ غرب- ۱۴.۵

دسترسی‌ها: معبر شهید سید حمید قدرتی با عرض ۱۰ متر از ضلع غرب – بن‌ بست با عرض ۶ متر از ضلع شمال.

هم‌جواری‌‌ها: مسکونی

شیب: ۱% به سمت جنوب

بافت فرسوده: بله

بافت ناپایدار: بله

بافت تاریخی: خیر

حریم مترو: خیر

حریم گسل: خیر

درصد پوشش: ۱۰۰% سطح اشغال قابل ساخت است

حداکثر میزان پیشروی به خیابان (متر): صفر

شرایط و ضوابط شرکت در مسابقه

– استفاده از شیت فرمت و قالب چیدمان آثار الزامی است. (به بخش مدارک در انتهای خبر مراجعه شود.)

– این مسابقه بر اساس قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان است؛ برگزارکننده و ارکان مسابقه و پدید آورندگان ملزم به رعایت این قانون هستند.

– شهرداری منطقه۱۵ تهران و سازمان نوسازی شهر تهران و شرکت نوسازان منطقه جنوب شرق تهران و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های متولی، دخیل، مؤثر و نقش‌پرداز در این سایت که به‌ صورت فرضی در نظر گرفته شده است، در این مسابقه نقش و سهم ندارند و حق بهره‌برداری از آثار این مسابقه را به هیچ عنوان نخواهند داشت.

– این مسابقه در هر شرایط دارای برنده برای سه رتبه اول خواهد بود؛ همچنین دو نفر رتبه مشترک نخواهد داشت.

– تمام عناصر بصری باید به‌ صورت اختصاصی برای این مسابقه طراحی‌ شده باشد؛ همچنین پیش از اعلام رسمی مسابقه در هیچ رسانه‌ای اعم از دیجیتال و کاغذی منتشر نشده باشد؛ و در هیچ مسابقه یا جایزه شرکت نکرده باشد.

– در استفاده از هر تکنیک و ابزار دستی یا دیجیتال محدودیتی وجود ندارد.

– شرکت در این مسابقه با ثبت‌نام در مدت‌ زمان تعیین‌ شده امکان‌پذیر است.

– شرکت در این مسابقه برای شخصیت‌‌های حقوقی (مهندسین مشاور یا دفاتر یا شرکت‌های معماری) امکان‌پذیر است.

– شرکت در این مسابقه به‌ صورت تک‌ نفری و گروهی امکان‌ پذیر است.

– شرکت در مسابقه برای اتباع خارجی به‌ صورت تک‌ نفری، فقط با درج کد فراگیر اتباع خارجی مجاز است.

– شیت‌ ارسال‌ شده باید فاقد نام و نام خانوادگی طراح باشد و در صورت درج نام طراح روی طرح، اثر مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

– طراح با شرکت در این مسابقه حق هرگونه استفاده و انتشار چاپی و دیجیتالی و برگزاری نمایشگاه از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی خود برای مجله کوچه‌ باغ هنر و اندیشه قائل می‌شود.

– طرح‌هایی که از آثار دیگر هنرمندان (ایرانی یا خارجی) اقتباس شده باشد، مورد بررسی قرار نخواهد گرفت و در هر مرحله که این مسئله مشخص شود، حتی پس از اعلام نتایج، از مسابقه حذف و نتایج مجدد اعلام خواهد شد.

– عدم رعایت هر یک از موارد فوق در هر زمان که مشخص شود تخلف محسوب شده و اثر متخلف توسط دبیرخانه در هر مرحله و زمان از فرایند مسابقه حتی پس از اعلام نتایج حذف خواهد شد.

– هر شرکت‌‌کننده مجاز به ارسال یک اثر است. به‌ عبارت‌ دیگر هر شخص مجاز به ارسال اثر در قالب یک گروه برای یک سایت از سایت معرفی شده است.

مدارک مسابقه

– شرکت‌کنندگان برای ارائۀ اثر خود باید یک پوستر ۱۲۰*۹۰ سانتی‌ متر به‌ صورت عمودی تهیه کنند.

– مدارک مورد درخواست (پلان، نما، برش، تصاویر داخلی و نمودارهای عملکردی و تشریحی):

۱. پلان، نما و برش با مقیاس ۱.۵۰

۲. سایت پلان با مقیاس ۱.۱۰۰

۳. تصاویر داخلی

۴. تصاویر خارجی (سه تصویر مطابق با تصاویر مشخص‌ شده از سایت)

۵. نمودارهای عملکردی و تشریحی

۶. درج توضیحات مربوط به بیان مسئله و هدف و راهبردهای طراحی، (بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ کلمه به زبان فارسی روی شیت)

– شرکت‌ کنندگان باید فایل شیت را با کیفیت ۱۵۰dpi با فرمت (JPG) در سامانۀ مسابقه با حداکثر سایز ۱۰MG طبق فرمت دانلود شده، هنگام ثبت‌نام بارگذاری کنند.

– تهیه یک ویدئو به مدت ۶۱ الی ۱۲۰ ثانیه در ابعاد ۱۹۶۲*۱۲۶۰ پیکسل به‌ صورت افقی که در آن به‌ صورت صوتی- تصویری به توضیح طرح پرداخته شده باشد. هرگونه بیان خلاقانه در ساخت ویدئو آزاد است.

– فایل (JPG) پوستر برای ارسال به مجله، به اسم شرکت‌کننده (شامل نام و نام خانوادگی) ذخیره شده باشد.

– روی شیت مسابقه به‌ هیچ‌ عنوان نباید مشخصات شرکت‌ کننده نوشته شود.

ارکان مسابقه

برگزار کننده: مجله کوچه باغ هنر و اندیشه

مدیر مسابقه: مرتضی خیاط‌پور نجیب

مشاور علمی: مونا ولیک‌جزی

هیات داوران اصلی: علی اندجی گرمارودی، محمد سعید ایزدی، هومن بالازاده، سهراب رفعت، شورش عابد، پرشیا قره‌ گوزلو، آرش نصیری

داوران جایگزین: حسن سلطان‌ پور و  امیررضا صاحب

جوایز مسابقه:

نفر اول: ۱۶ میلیون تومان + تندیس مسابقه + لوح تقدیر

نفر دوم: ۸ میلیون تومان + لوح تقدیر

نفر سوم: ۴ میلیون تومان + لوح تقدیر

– علاوه بر نفر اول تا سوم، به هفت اثر منتخب لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

– دَه اثر منتخب مسابقه در شماره تیر ۱۴۰۱ نشریه کوچه منتشر خواهد شد.

تقویم مسابقه

زمان فراخوان نامحدود: ۱ بهمن ماه ۱۴۰۰

پایان ثبت‌ نام فراخوان: ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ (مهلت ثبت‌ نام تمدید نخواهد شد)

زمان مجاز ارسال مدارک: ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱– تا ساعت ۲۴ (مهلت ارسال طرح‌ها تمدید نخواهد شد)

فرایند داوری مرحله اول: ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

فرایند داوری مرحله دوم: ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اعلام نتایج داوری:  ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

* هزینه  ثبت‌ نام هر گروه: ۵۰ هزار تومان

* نتایج داوری و اهدای جوایز طی مراسمی در مجموعۀ باغ کتاب تهران اعلام خواهد شد.

* امکان ارسال مدارک از طریق سامانه از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.

* شرکت‌کنندگان پس از اعلام نتایج حداکثر تا پایان روز ۱۰ اردیبهشت مهلت دارند شکایت و اعتراض خود را در سامانه مسابقه در بخش شکایت بارگذاری کنند. برای هر شکایت و اعتراض کد رهگیری توسط سامانه ارسال خواهد شد. تیم اجرایی مسابقه حداکثر ۷۲ ساعت پس از ارسال شکایات به آن‌ ها پاسخ مقتضی خواهد داد.

مدارک 

– اسناد و مدارک مسابقه

– فیلم و تصاویر آشنایی با سایت مسابقه در محله اتابک

– فرم ثبت نام

* پرسش و پاسخ: پرسش‌ های متقاضیان شرکت در مسابقه از تاریخ ۱ بهمن ماه لغایت ۳۱ فروردین ماه از طریق ارسال پیام در اپلیکشن واتس‌ اپ به شماره تلفن ۰۹۳۳۵۵۸۲۳۵۰ پاسخ داده خواهد شد. حداکثر مدت‌ زمان پاسخ‌ گویی به سؤالات ۲۴ ساعت خواهد بود.

دبیرخانه مسابقه

نحوه ارتباط با دبیرخانه مسابقه:

آدرس دفتر نشریه در تهران: بلوار میرداماد، خیابان مصدق، خیابان صفویان، پلاک ۸، زنگ ۲۱-کد پستی: ۱۹۱۹۶۴۳۸۱۷

شماره تماس: ارسال پیام و تماس صوتی با واتساپ به شماره ۰۹۳۳۵۵۸۲۳۵۰ و  ۰۲۱۲۲۸۰۴۹۲۵

آدرس پست الکترونیکی: koochemag@yahoo.com 

اینستاگرام: @koochemag

آدرس وبسایت مرتبط: www.koochema