به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمداسماعیل اعتمادی با اشاره به این‌که سنگ‌های بدنه آرامگاه خیام طی سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۱ شمسی احداث‌شده است، گفت: سنگ‌های بدنه و پایه‌های مقبره آرامگاه بر اثر مرور زمان، نزولات جوی، تغییرات دمایی و آب و هوایی دچار فرسودگی، فرسایش، ترک‌خوردگی و رانش شده‌ که پس از بررسی، مطالعه و آسیب‌شناسی نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام شده است.»

او اظهار کرد: استاد ابراهیم رفعتی کلات از پیشکسوتان و هنرمندان چیره‌دست مرمت تزئینات ابنیه تاریخی به همراه گروهی دیگر از کارشناسان و مرمتگران، این پروژه را انجام خواهند داد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور با اشاره به این‌که در ساخت این بنا از آهن، بتن، سنگ و کاشی استفاده ‌شده است، یادآور شد: آرامگاه خیام توسط شادروان استاد هوشنگ سیحون، آرشیتکت نامی ایران طراحی و توسط شرکت "کا. ژ.ت" در سال ۱۳۳۸ احداث شده و در اردیبهشت ۱۳۴۱ مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

وی گفت: با تخصیص اعتباری معادل چهار میلیارد ریال، پروژه مرمت سنگ‌های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری آغاز شده است.

به گزارش هنرآنلاین، آرامگاه خیام  در سال 96 نیز مورد مرمت قرار گرفت و قسمت زیر گنبد و فضای داخلی آن پس از گذشت ۵۰ سال مرمت و نسبت به تعویض کاشی‌های فرسوده و لعاب پریده آن اقدام شد. قرار بود که در این پروژه مرمت سنگ‌های آسیب‌دیده آرامگاه نیز تعویض شوند که تاکنون این پروژه طول کشیده است.

مجموعه فرهنگی‌تاریخی آرامگاه خیام یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری استان خراسان رضوی و کشور به‌شمار می‌رود.

این مجموعه در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر نیشابور قرارگرفته، هرسال بیش از یک و نیم میلیون نفر گردشگر داخلی و حدود ۲۰ هزار نفر گردشگر خارجی از این مجموعه بازدید می‌کنند به‌پاس بزرگداشت این دانشمند، فیلسوف، منجم، ریاضیدان و شاعر ایرانی، روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه در تقویم فرهنگی ایران به‌نام روز ملی خیام نام‌گذاری شده است.‌