به گزارش هنرآنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: خانه تاریخی بزرگمهری بروجرد از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

سید امین قاسمی اعلام کرد: این اقدام با موافقت صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور، در راستای حفاظت از آثار تاریخی و بهره‌برداری متناسب با معماری ابنیه تاریخی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، انجام می‌شود.

قاسمی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق توسعه صنایع دستی و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به آدرس chre.ir از شرایط خصوصی مزایده این بنای تاریخی مطلع شوند.

وی اظهار داشت: خانه قدیمی بزرگمهر مربوط به دوره قاجار است و در بافت تاریخی شهر بروجرد قرار دارد.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی در لرستان وجود دارد که تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

خانه منصوری ملایر نیازمند مرمت اضطراری 

5fbcb94fc7bf1b34d77c46b2

در حالی که در کشور شرایط واگذاری بناهای تاریخی مهیا شده و بخش خصوصی نیز تقاضا بهره‌برداری از این اماکن را دارد اما همچنان شاهد هستیم که در شهرهای و استان‌های مختلف کشور که گردشگرپذیر هم هستند همچنان برخی از خانه‌های قدیمی در معرض آسیب جدی قرار دارند.

در همین شرایط رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر اعلام کرد: خانه تاریخی منصوری نیازمند مرمت اضطراری است.

ابراهیم جلیلی بیان کرد: خانه تاریخی منصوری در بلوار پارک سیفیه، خیابان هاشمی‌نژاد در زمینی به مساحت تقریبی ۲۸۵۰مترمربع عرصه و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در دوطبقه به‌صورت باغ و عمارت واقع شده است.

او افزود: قدمت طبقه هم‌کف بنا به لحاظ معماری به دوره قاجار و طبقه دوم به دوره پهلوی مربوط است که در تاریخ ۱۱دی ۱۳۸۰ به شماره ۴۶۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر عنوان کرد: در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ با اعتباری بالغ‌بر ۱۰۰ میلیون تومان، این بنا مرمت و بازسازی شد. طی سال‌های گذشته مکاتبات زیادی برای تملک ملک مذکور صورت گرفت که به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین اعتبار، عدم توافق و تعدد وارثان این امر انجام نشد.

او ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ با پیگیری وارثان و حکم دیوان عدالت اداری، اثر مذکور از فهرست آثار ملی کشور خارج شده است، اخیرا پیگیری‌های زیادی از طریق اداره‌کل استان، فرمانداری، شهرداری و مسکن و شهرسازی برای تملک خانه منصوری از طریق جابه‌جایی املاک شهرداری با ملک مذکور صورت گرفته که هنوز به نتیجه نرسیده است.