به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه ملی، پاول لوریه رییس بخش آسیای میانه، قفقاز و کریمه در دپارتمان شرقی موزه ارمیتاژ با جبرییل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران دیدار کرد.

در این نشست که در موزه ملی ایران انجام شد،  نوکنده به پیشینه طولانی ارتباط بین دو موزه ملی ایران و موزه ارمیتاژ و برگزاری دو نمایشگاه متقابل در دهه ۱۳۵۰، اشاره کرد و گفت: این دو موزه پس از مدت‌ها قصد انجام همکاری‌های جدیدی را با یکدیگر دارند.

لوریه نیز پس از ابلاغ پیام رییس موزه ارمیتاژ که به علت همه‌گیری ویروس کرونا، امکان مسافرت به ایران را ندارد، اظهار کرد: موزه ارمیتاژ تمایل دارد  نمایشگاهی از آثار خود به خصوص آثار مرتبط با فرهنگ ایران و آسیای میانه را در موزه ملی ایران برگزار کند.

او اظهار امیدواری کرد که در ادامه این مراودات، موزه ارمیتاژ نیز میزبان نمایشگاهی از آثار موزه ملی ایران باشد. در این جلسه دو طرف در خصوص امضای تفاهم‌نامه همکاری و نمایشگاه‌های آینده به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

موزه آرمیتاژ در سنت پترزبورگ مجموعه ای بسیار غنی از زیباترین آثار هنری و سلطنتی و یکی از پیشروترین موزه های دنیا در این زمینه است.   مجموعه  موزه آرمیتاژ از ۵ ساختمان مجزا تشکیل شده است که به هم متصل هستند، این موزه ها شامل کاخ زمستانی، آرمیتاژ کوچک، آرمیتاژ قدیمی، آرمیتاژ جدید و تئاتر آرمیتاژ می شود.   امروزه موزه آرمیتاژ در سنت پترزبورگ (The Hermitage Museum ) دارای ۴۶۰ اتاق و چیزی حدود ۳ میلیون اثر هنری است و به اندازه ای آثار آن تماشایی و بی همتاست که فقط با ۲ موزه لوور پاریس و گالری هنر ملی بریتانیا قابل مقایسه است. در این موزه می توان آثاری از هنرمندان به نام جهان مثل تیتان، لئوناردو داوینچی، رافائل، روبنز، رامبرانت و بسیاری از نابغه های دیگر تاریخ را دید.

موتردی  که در این موزه به معرض دید گذاشته شده است، از عتیقه جات تا آیتم های قرن بیستم را شامل می شود. همچنین آثاری از تمدن ها باستانی کشورهایی مثل مصر،  یونان،  رم،  هند و ایران موجود دارد.