به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، نادر فلاحی روزگذشته 12 خردادماه در جلسه ویدئوکنفرانس با معاون حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، اظهار کرد:‌ در سطح استان اردبیل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی بسیار ارزشمندی قرار دارد که احیا و مرمت این بناها در راستای پاسداشت فرهنگ و تمدن منطقه جزو برنامه‌های مهم به شمار می‌رود و سالانه در این زمینه طرح‌های مختلفی اجرا می‌شود.

او گفت: از جمله محوطه‌های مهم تاریخی و باستانی در سطح استان، محوطه باستانی 7500 ساله شهر یئری مشگین‌شهر است که در زمینه ساماندهی و مرمت در این محوطه اقدامات در 400 هکتار انجام شده و در حال حاضر نیز تداوم دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مورد محوطه تاریخی روستای شال خلخال گفت: کاوش‌های بسیار خوبی در این محوطه انجام شده و ادامه این کاوش‌ها جزو اولویت‌هاست.

او با بیان اینکه مرمت مسجد عتیق جزو برنامه‌های امسال است، تصریح کرد:‌ امسال برنامه‌ریزی شده تا بخشی از پروژه‌های مرمتی در سطح استان در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز به بهره‌برداری برسد.

اجرای طرح‌های مرمتی پس از تصویب در شورای فنی

همچنین کریم لطفی معاون میراث‌فرهنگی اردبیل در این ویدئوکنفرانس اظهار کرد: در سال گذشته اجرای 24 پروژه مرمتی در اولویت این معاونت بوده که از آن جمله می‌توان به مرمت در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، موزه سپهرم، سردر عالی‌قاپو، کاروانسرای قانلی بولاغ، خانه وکیل‌الرعایا، موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر و بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر اشاره کرد.

او مرمت جمعه مسجد، بازار تاریخی اردبیل، محوطه باستانی شهر یئری، خانه تاریخی رئیسی، خانه تاریخی خلیل‌زاده، مدرسه جعفر اسلامی، سرای وکیل، سرای امام‌جمعه اردبیل، غاز گلستان، بقعه شیخ کلخوران، حمام حور نمین، مجموعه کشف‌الدین انصاری، ساختمان صنایع‌دستی پارس‌آباد، حمام یعقوبیه، حسینیه مجتهد دلجو و مدرسه پورسینا را از دیگر پروژه‌های مرمتی اجرا شده، عنوان کرد.

لطفی اولویت اجرای طرح‌های مرمتی را پروژه‌هایی با پیشرفت بالای 80 اعلام کرد و گفت:‌ بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام‌شده تمامی طرح‌های مرمتی پس از تصویب در شورای فنی اجرا خواهد.

موزه‌های اردبیل، معرف تمدن و فرهنگ کهن منطقه

راه‌اندازی موزه‌های تخصصی و ایجاد تنوع محتوایی از جمله مواردی بوده که در سال‌های اخیر در راستای جذب و جلب هر چه بیشتر بازدیدکنندگان از موزه‌های استان اردبیل و به‌تبع آن رونق صنعت گردشگری در منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

نتیجه این مهم افزایش تعداد موزه‌های استان از ۱۱ مورد در سال ۹۷ به ۱۵ مورد تا اواخر سال 98 و نیز غنای محتوایی آن‌ها بوده است.

در حال حاضر در سطح استان اردبیل ۱۵ موزه شامل موزه باستان‌شناسی، موزه مردم‌شناسی، موزه چینی‌خانه، موزه صنایع‌دستی، موزه عمارت شهرداری، موزه شهدا، موزه تاریخ طبیعی، موزه مفاخر دینی، موزه تاریخ علوم و موزه فرش در مرکز استان و موزه باستان‌شناسی خلخال، موزه فیلم و عکس مشگین‌شهر، موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر، موزه باستان‌شناسی نیر و موزه مردم‌شناسی نمین در سایر شهرستان‌های استان فعال است.

با اقداماتی که در راستای رونق حضور گردشگران در این موزه‌های انجام شده در سال گذشته در مجموع بازدید از موزه‌های استان به میزان ۳۹ درصد افزایش یافت که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موزه‌ها، بازدید مجازی جایگزین بازدید فیزیکی از موزه‌ها شد.

شیوع ویروس کرونا نیز نتوانست جلوی فعالیت‌های مناسبی که در چند سال اخیر در راستای رونق بازدید از موزه‌های انجام شده بود را بگیرد و با جایگزینی بازدید مجازی با بازدید فیزیکی در این عرصه نیز اقدامات مناسبی انجام شد که حاصل این اقدامات تقدیر از شش موزه استان توسط مجموعه ایکوم بود.

بدیهی است تقویت و تداوم این اقدامات هدفمند که گامی در راستای معرفی و شناساندن قابلیت‌های استان در حوزه موزه‌ها و میراث‌فرهنگی در منطقه بوده، نقش تأثیرگذار و مناسبی در راستای افزایش بازدید از موزه‌های استان در ایام پساکرونا ایفا خواهد کرد.

تقدیر ایکوم از 6 موزه استان اردبیل

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم ایکوم در روز جهانی موزه‌ها به شکل دیگری برگزار شد و بر اساس تصمیم ایکوم آن دسته از موزه‌ها که بیشترین فعالیت را در راستای معرفی و شناساندن موزه و بازدید مجازی داشتند، تقدیر شدند.

او گفت:‌ این موزه‌ها شامل موزه چینی‌خانه، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، صنایع‌دستی، عمارت شهرداری اردبیل و تاریخ عکس و سینما مشگین‌شهر بود که از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها شایسته تقدیر معرفی شدند.

فلاحی از افزایش تعداد موزه‌های استان در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: تا سال ۹۷ تعداد ۱۱ موزه در استان وجود داشت که این تعداد به ۱۵ موزه در سال گذشته افزایش یافت.

او در مورد موزه‌های اضافه شده تصریح کرد:‌ این موزه‌ها شامل موزه فرش در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازگشایی موزه خلخال، عمارت شهرداری اردبیل و اولین موزه خصوصی عکس و فیلم در مشگین‌شهر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل اظهار کرد: موزه‌های استان در سال‌های اخیر از طرف مجموعه بین‌المللی ایکوم شش رتبه برتر کسب کرده و هشت رتبه حائز تقدیر به دست آورده است.

3 موزه به مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اضافه می‌شود

او افزود: امسال به مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز سه موزه اضافه می‌شود که موزه کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها، راه‌اندازی موزه در محل مدرسه جعفر اسلامی و راه‌اندازی اولین موزه صفویه شناسی در محل مدرسه پورسینا از جمله آنهاست.

فلاحی از راه‌اندازی موزه گرمی به‌عنوان یکی از موزه‌های فاخر این استان خبر داد و گفت: شناسنامه‌دار کردن اشیای موزه‌های استان از اولویت‌ها است، در همین راستا از سال ۹۷ تعداد اشیای دارای شناسنامه موزه‌های استان ۳۵۰۰ مورد بود، ۶۵۰۰ شی‌ء دیگر شناسنامه‌دار شدند تا تعداد این اشیای دارای شناسنامه به ۱۰ هزارشیء برسد.

او خاطرنشان کرد:‌ آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی اغلب یا با عملیات کاوش کشف می‌شود یا با دستگیری از حفاران یا سودجویان از این میراث، اشیا کشف و ضبط شده و در مخزن موزه نگهداری می‌شود تا عملیات مطالعه بر روی آن‌ها انجام شود.

فلاحی از کشف دو جام مهم در استان اردبیل طی عملیات کاوش خبر داد و افزود: از این تعداد یکی جام زرین مشگین‌شهر است که موزه مشگین‌شهر برای نمایش آن در محل موزه آماده می‌شود و دیگری جام نقره‌ای کشف‌شده در منطقه چالادئم شال خلخال است که هم‌اکنون در حال مرمت بوده و با اتمام عملیات مرمت یا در موزه خلخال یا باستان‌شناسی اردبیل در معرض نمایش عموم قرار داده خواهد شد.

پروژه‌های افتتاحی سال ۹۹ ​

کریم لطفی معاون میراث‌فرهنگی نیز با اشاره به پروژه‌های افتتاحی سال ۹۹ گفت: برنامه‌ریزی‌شده تا امسال ۹ پروژه در سطح استان اردبیل که جزو طرح‌های اولویت‌دار در استان به شمار می‌رود، تکمیل و افتتاح شود.

او افزود: تکمیل و ساماندهی میدان عالی‌قاپو و دروازه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، ساماندهی تپه تاریخی جمعه مسجد و تکمیل بنا و تجهیز موزه شامل موزه شیخ صفی، جعفری اسلامی و نگارخانه صنایع‌دستی از جمله این طرح‌ها است.

لطفی تصریح کرد: راه‌اندازی سایت‌موزه مجموعه باستانی شهر یئری، موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر، ساماندهی محوطه باستانی کنزق، یادمان شهدای گمنام دهه ۲۰ بیله‌سوار، موزه باستان‌شناسی گرمی و صحن قزلباشان مجموعه شیخ صفی از دیگر طرح‌هایی است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

او در مورد اقدامات و برنامه‌ها در بخش موزه از اضافه شدن بخش‌هایی به موزه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیل خبر داد و بیان کرد: راه‌اندازی موزه، سفالینه‌های نفیس دوره صفویه، موزه قطعات سفال و کاشی مرتبط به مجموعه شیخ صفی‌الدین با عنوان یافته‌های باستان‌شناسی و موزه سنگ‌های نفیس مرتبط با مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و الحاق بخش سکه و بخش استاد نفیس به موزه باستان‌شناسی اردبیل در این حوزه هدف‌گذاری شده است.

افزایش ۸۴ درصدی بازدید گردشگران خارجی از موزه‌های اردبیل

فردین عینی مدیر موزه‌های اردبیل نیز با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی تعداد بازدیدکنندگان حقیقی از موزه‌های استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ در سال ۹۷ تعداد ۲۹۳ هزار بازدید از موزه‌های استان به ثبت رسید که این میزان در سال گذشته به ۴۰۸ هزار مورد افزایش یافته است.

 او افزود: سال گذشته میزان بازدید گردشگران خارجی نیز با رشد چشمگیر ۸۴ درصدی همراه بوده است، به‌طوری که میزان بازدید این گردشگران از موزه‌های استان از تعداد شش هزار و ۸۴۰ مورد در سال ۹۷ به ۱۲ هزار و ۵۶۰ نفر در سال ۹۸ افزایش یافته است و توانستیم در این حوزه رتبه برتر کشوری را کسب کنیم.

عینی بیشترین بازدید گردشگران خارجی از موزه‌های استان را مربوط به گردشگران آلمانی دانست و تصریح کرد: پس از آلمان گردشگرانی از کشورهای چین، ترکیه، آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی و عربی بیشترین بازدید گردشگران خارجی را از موزه‌های استان داشته‌اند.

مدیر موزه‌های استان اردبیل از ساماندهی ۲۵۰۰ مورد از اشیای موزه‌های استان و ثبت این اشیا در سامانه جام خبر داد و گفت: مرمت ۷۰ اثر منقول موزه‌ها، افزایش ۳۹ درصدی بازدید از موزه‌ها در سال گذشته و برنامه‌ریزی برای افتتاح موزه‌های دیگر در استان از دیگر فعالیت‌هاست.