به گزارش هنرآنلاین، معماری ارگانیک یا معماری اندام‌وار (بیومورفیسم)، یک فلسفه در معماری است که به ترویج هماهنگی بین عادت‌های انسانی و طبیعت می‌پردازد. این اتفاق به‌صورتی شکل می‌گیرد که طراحی چنان هماهنگی و ارتباطی با محیط خود داشته ‌باشد که ساختمان، مبلمان و محیط بخشی از یک ترکیب متحد و مرتبط باشد. در سبک ارگانیک، بیشتر از فرم و رنگ عناصر موجود در طبیعت استفاده می‌شود.

کتاب "معماری ارگانیک؛ طبیعت و پایداری" تألیف هادی محمودی‌نژاد؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه معماری است که در قالب مجموعه کتاب‌های "فناوری‌های آینده در معماری و شهرسازی" از سوی انتشارات طحان راهی بازار نشر شد. این اثر ابتدا بحث پایداری زیست‌محیطی را مطرح و در ادامه به شاخصه‌های معماری ارگانیک و استفاده از طبیعت در معماری در دوره‌های مختلف تاریخی می‌پردازد.

پایداری زیست‌محیطی در شهرسازی

مباحث زیست‌محیطی و اثرات شهرسازی بر پایداری محیط زیست، از دیرباز مورد بحث محافل رسمی و غیررسمی بوده و چالش‌های جدی را درپی داشته است. در این زمینه در صفحه 66 کتاب آمده است: "گفته می‌شود آغاز جنبش زیست‌محیطی مدرن با انتشار کتاب "بهار خاموش" نوشته راشل کارسون در سال 1962 رقم خورده است. این کتاب که به وصف صدمات ناشی از استفاده از مواد آفت‌کش و علف‌کش در فعالیت‌های کشاورزی می‌پردازد، یکی از مهم‌ترین کتبی بوده که تأثیری گسترده و ژرف بر شکل‌گیری گروه‌هایی نظیر "دوستان زمین" و تدوین سیاست‌های سبز باقی نهاد. یکی دیگر از منابع مهم در تحلیل علت‌های مسائل زیست‌محیطی و تدوین اصول و راهکارهای سبز کتاب "کوچک زیباست: نوشته شوماخر می‌باشد که در سال 1974 انتشار یافت. این کتاب این نظریه را که "بشر می‌تواند همچنان با نرخ فزاینده‌ای به تولید و مصرف هرچه بیشتر در این سیاره محدود (یعنی زمین) بپردازد"، مورد چالش جدی قرار می‌دهد... به دنبال طرح مسائل جدی زیست‌محیطی نظیر انواع آلودگی‌ها، افزایش دمای کره زمین، نابودی منابع طبیعی از طریق انتشار آثاری نظیر آنچه به آن‌ها اشاره شد، سازمان‌های رسمی نیز در مقام واکنش در قبال این مسائل بر آمدند. در چارچوب مبحث توسعه پایدار، برنامه‌ریزان، طراحان شهری و معماران، مبحث شهر و معماری پایدار را در دستور خویش قرار دادند."

الهام از اشکال و الگوهای طبیعی در معماری

درباره توسعه فضای سبز در معماری ارگانیک، تحقیقات نشان می‌دهد که توسعه فضاهای سبز در کنار ساخت‌وسازهای داخل و حاشیه شهرها، در عمل بهترین راهکار بهسازی محیط زیست شهری در درازمدت است. در این‌باره در صفحه 116 کتاب می‌خوانیم: "امروزه گسترش صنعت و مهم‌تر از آن کاربرد نادرست تکنولوژی، کیفیت زیستی را در بسیاری از شهرهای بزرگ زیر سوال برده است. درحالی‌که کارشناسان می‌گویند، پیاده‌سازی و اجرای طرح‌های فضای سبز در شهرها و به‌خصوص گرایش هرچه بیشتر به سمت معماری ارگانیک، مهم‌ترین راهکار برای حل معضلات بسیاری از شهرها است. معماری ارگانیک حاصل کاربرد و پیاده‌سازی چند فاکتور مهم است که به ترتیب عبارتند از: همگامی با طبیعت، حفظ میراث گذشته، احیا و بهسازی، صرفه‌جویی و بازیافت، الهام از اشکال و الگوهای طبیعی و در نهایت پیوند کل طرح با بی‌ارتباط‌ترین وضعیت‌های غیرارگانیک پیرامونی. معماری ارگانیک همان برنامه فراگیری است که می‌تواند روند آشفته خطی را به شکلی سیستماتیک سازماندهی و اتلاف انرژی را به حداقل برساند."

نخستین چاپ کتاب "معماری ارگانیک؛ طبیعت و پایداری" در 168 صفحه با شمارگان 150 نسخه به بهای 43 هزار تومان از سوی انتشارات طحان به بازار نشر عرضه شده است.