سرویس معماری هنرآنلاین: ORIGINAL FRESH سومین مغازه‌ای است که توسط معماران DAS برای این برند طراحی شده است. این محل با عمق کم و نمای گسترده، طراحان را ترغیب کرد تا مفهوم "معماری بیلبوردی" را که از دهه 1960 به جا مانده، با فرهنگ "اینستاگرامی" امروزه ترکیب و در روابط بین ترسیمات و طراحی معمارانه تجدید نظر کنند.

رابرت ونتوری، معمار آمریکایی، در کتاب "از لس آنجلس بیاموزیم" به مفهوم " معماری بیلبوردی" دست یافت. در این کتاب آمده، نمای بسیار بزرگ در طراحی معماری می‌تواند حامل تصاویری باشد که اطلاعاتی را به مخاطب ارائه دهد. در آن زمان، این امر نتیجه‌ای برگرفته از دوران اتومبیل‌ها و بزرگراه بود و منطق آن از لحاظ تجاری، این است که تصویر باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا مردم آن را از فواصل دور و با سرعت‌های زیاد ببینند.

امروزه، نمای بزرگ هم چنان می‌تواند تصاویری را در بگیرد اما چگونگی انتقال پیام تغییر کرده است زیرا مردم برای عکس گرفتن از تصاویر، از تلفن‌های همراهشان استفاده می‌کنند و آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. منطق چنین دیدگاهی نیز این است که دیگر بزرگ بودن عکس‌ها کافی نیست و تصاویر باید جذاب نیز باشند تا مردم عاشق این شوند که موبایل‌هایشان را بیرون بیاورند و کنار تصاویر عکس سلفی بگیرند.

طراحی بستنی فروشی

در طراحی آبمیوه فروشی ORIGINALFRESH، معمار تلاش کرده تا همان منطق را در طراحی یک مغازه به کار گیرد، بنابراین نمایی به طول 12 متر و ارتفاع 4 متر با تصویری به نام Cutting Fruits پر شده است. چارچوب بسیار پهن در به عنوان قاب برای نقاشی روی دیوار قرار گرفته است. عمق 5 متری و فضای طولانی به دو بخش تقسیم شده است.

قسمت جلویی برای فروش و بخش پشتی برای تولید محصولات استفاده می‌شوند. پنجره‌های بزرگی در میان تصویر ایجاد شده‌اند تا دو قسمت را به یکدیگر مرتبط کنند. تصاویری که توسط پنجره‌ها بریده شده‌اند و به دیوار بخش تولید در پشت فضا منتقل شده‌اند تا نقاشی در نما کامل دیده شود بنابراین، کارکنان و مشتری‌ها در لایه‌های مختلفی از این نقاشی دیواری راه می‌روند.

تمام عناصر دیگر، ستون‌ها، دیوارها و مبلمان همگی با رنگ سفید و سطح آینه‌ای ساده نگه داشته شده‌اند زیرا هدف این بوده که با "بیلبورد" بسیار بزرگ Cutting Fruits هم خوانی داشته باشند."معماری بیلبورد " در فضای داخلی به عنوان مفهوم "بیلبورد داخلی" شناخته می‌شود.

طراحی بستنی فروشی

در بخش‌هایی از این فروشگاه، تصویر، یک طراحی معمارانه با زمینه میوه‌ها دیده می‌شود که یکی از تکنیک‌های نقاشی معماری را عمیقاً نمایان می‌کند و هر قسمتی از این نقاشی نمونه‌ای از برش میوه را نشان می‌دهد.

در میان طراحی و ترکیب رنگ‌های درخشان، میوه‌ها به شکل‌های مختلفی بریده شده‌اند که خطوط حرکتی اضافه شده به آن‌ها، بر سرعت و جنبش تأکید می‌کنند و همگی در کنار یکدیگر، در تصویری شامل پیچیدگی‌های بی‌نظیر و منطقی روشن قرار دارند.

اینجا، چیزی که باید طراحی شود موضوع برش نیست بلکه برش به تنهایی حائز اهمیت است. با چنین نگرشی، DAS تلاش می‌کند تا بیان کند که ترسیمات معماری یک موضوع طراحی نیست بلکه یک روش طراحی است و به این دلیل است که تکنیک‌های منحصر به فرد طراحی در این نقاشی دیواری، تصاویری را ایجاد کرده‌اند که با سایر روش‌های طراحی قابل ایجاد نیستند.

آینه‌هایی که تا سقف بالا رفته‌اند، یک دید بی‌نهایت افقی برای این تصاویر به وجود می‌آورند که یادآور No-Stop City از Archizoom است. چنین تأثیرات بصری با شکوه، توجه رهگذر را جلب می‌کنند که بایستد و عکس بگیرد.

DAS می‌تواند با خلق یک تصویر عظیم که طراح داخلی ORIGINALFRESH را تحت شعاع قرار داده، امکان ترکیب کردن تصویرسازی و معماری را در یک طراحی بررسی کند. این مورد نه تنها یک تلاش در زمان معاصر بر مفهوم معماری کلاسیک است بلکه پاسخی مثبت به تقاضای شدید برای وجود تصاویر با توجه به مشغولیت مردم در شبکه‌های اجتماعی است. برای DAS حتی اگر طراحی فضاها، یکپارچگی عظیمی با تصاویر به عنوان هسته و مرکز داشته باشد، این تصاویر هم چنان به عنوان روح فضا باقی می‌مانند چرا که بر اساس تکنیک‌های منحصر به فرد در ترسیمات معماری خلق شده‌اند.

منبع: آرل