سرویس معماری هنرآنلاین: سیصد و هجدهمین گفتمان هنر و معماری انجمن مفاخر معماری ایران به موضوع بررسی تاریخ شفاهی زلزله غرب اختصاص دارد.

زمین‌لرزه غرب ایران، به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس بزرگای گشتاوری شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد. در این حادثه بیش از 600 نفر کشته و نزدیک به 9 هزار نفر زخمی شدند. پس از این حادثه دولت ایران اعلام کرد که دست‌کم ۷۰٬۰۰۰ نفر به سرپناه نیاز دارند.

همچنین بنا بر اعلام اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در روز ۲۲ آبان ۱۳۹۶ (یک روز پس از زلزله)، ۵ بنای تاریخی این استان بر اثر این زلزله آسیب دید. این بناها عبارت بوده‌اند از کاخ خسرو، چهارقاپی و کاروانسرای عباسی در قصر شیرین، قلعه یزدگرد در روستای زرده و زیج منیژه در روستای پاتاق. همچنین مطابق با نخستین گزارش‌ها به تپه تاریخی معروف به ارگ در داخل شهر گیلان غرب و آتشکده پلنگرد در اسلام‌آباد نیز آسیب وارد شد.

این نشست با هدف بررسی آسیب‌ها و راهکارهایی که در حوزه معماری می‌توان، برای پیشگیری از خسارات بیشتر ارائه کرد، می‌پردازد.

در این برنامه دلنیا عزیزی، به عنوان دبیر پنل و محمد اسدی، جلال رضایی، سردار مدنی فر، شهاب نادری و حسین نظری به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند چهارشنبه اول خرداد ماه از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک 25 مراجعه کنند.