سرویس معماری هنرآنلاین، وبینار شهر هوشمند در جهت پاسخ‌های نوآورانه برای چالش‌های در حال گسترش برگزار می‌شود. در این نشست حسن شیخ، پژوهشگر برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه کاردیف انگلستان به عنوان سخنران حضور داشت.

علاقه‌مندان به حضور در این وبینار می‌توانند از طریق Goo.gl/8UFHGW مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش، وبینار شهر هوشمند، پنج‌شنبه 14 تیرماه از ساعت 16 الی 18 برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، شهر هوشمند، شهری است که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری شش معیار اصلی حکمروایی هوشمند (Smart Governance)، شهروند هوشمند (Smart Citizen)، محیط زندگی (Smart Environment) و محل زندگی (Smart Home) هوشمند، اقتصاد هوشمند (Smart Economy)، حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility) و انرژی هوشمند (Smart Energy) باشد.

در واقع شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند، که این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. این پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و مدیریت ترافیک و حمل و نقل، سیستم، نیروگاه، آب، تأمین شبکه های، زباله، مدیریت، قانون اجرای سیستم‌های اطلاعاتی و مدارس و کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند. ایدهٔ شهر هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌های مختلف متصل به شبکه (اینترنت اشیاء یا IoT) است، برای بهینه‌سازی بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری و اتصال آن به شهروندان است. تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند.