سرویس معماری هنرآنلاین: ساخت‌و‌ساز در هر گوشه‌ کلان شهر تهران با ۱۵ میلیون جمعیت، در جریان است. معماران و برنامه‌ریزان شهری خواستار ساخت‌و‌سازهای مدرن با استفاده از معماری سنتی ایرانی در این شهر هستند.

معماران آلمانی نیز در حال حاضر در ایران از وجهه بسیار ممتازی برخوردارند و همین امر وسیله‌ای برای نزدیک شدن دو کشور شده است.

حمید میرمیران مهندس معمار ایرانی ۲۰ سال است با معمار برجسته آلمانی فولکوین مارگ همکاری می‌کند و نخستین طرح مشترک بزرگ آنها ساختمان نمایشگاه بین‌المللی تهران بوده است. ساختمانی مدرن و قابل استفاده که با سنت و تاریخ ایران نیز هماهنگی دارد.

میرمیران خواستار نوعی "معماری مدرن است که مبتنی بر مفاهیم معماری تاریخی ایرانی باشد." میرمیران در باره همکاری با مارگِ آلمانی می‌گوید: "او مهندسی است که معماری شرقی را دوست دارد و ارزش این معماری را به خوبی فهمیده است."

مارگ نیز در باره معماری سنتی ایران می‌گوید: "در ایران، که سرزمین شعر است، معماری سنتی سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و نمونه‌های آن در سراسر کشور بسیار دیده می شود."

مارگ با اشاره به ساختمان نمایشگاه بین‌المللی تهران که فاز نخست آن توسط این دو معمار به پایان رسیده می‌گوید: "ما در ساخت این نمایشگاه از معماری سنتی ایرانی استفاده کردیم و شگفت‌آور آن که وقتی این سنت را به زمان حاضر انتقال دادیم، بسیار مدرن به نظر رسید."

سقف نمایشگاه بین‌المللی تهران برداشتی از کاخ گلستان تهران است و جلوی متروی نمایشگاه نیز ستون‌هایی چون کاخ چهل ستون اصفهان قرار دارند.

طرح بعدی این دومعمار ایرانی و آلمانی استفاده از یک فرودگاه از کارافتاده در تهران است. مقدمات نخست این طرح در هامبورگ میان متخصصان ایرانی و آلمانی در حال پیشرفت است.

منبع: دویچه وله