سرویس معماری هنرآنلاین: پس از یک رقابت بین‌المللی در سال ۲۰۱۶، این بار هم گروه معماری MAD پیشنهادی اغواکننده مبنی بر نوسازی و تبدیل برج مونپارناس پاریس ارائه کردند. این برج در مرکز شهر پاریس قرار دارد و طرح پیشنهادی MAD برای طراحی مجدد آن، یک ساختمان یکپارچه سیاه‌وسفید آینه‌ای در مقیاس کل شهر است که بازتابی از شهر پاریس را نشان می‌دهد.

گروه معماری MAD برای طراحی برج مونپارناس، برای ایجاد توهم نوری چشمگیر، از اصول مخروطی و شیشه‌های مقعر استفاده کرده‌اند که با تنظیم هر پانل شیشه‌ای از نما در یک زاویه خاص، نمای ساختمان را به یک آینه در مقیاس شهر تبدیل می‌کند و باعث نمایش خیابان‌ها و ساختمان‌های اطراف در آسمان به‌گونه‌ای معلق می‌شود. البته این در حالی است که آسمان در بخش پایین ساختمان انعکاس می‌یابد و به محیط آن می‌افزاید.

معمار ارشد گروه معماری MAD درباره برج مونپارناس می‌گوید: در سال ۱۹۷۳ که برج مونپارناس ساخته شد، همانند برج ایفل، غرور و دستاوردهای عصر خود را نشان می‌داد که حاصل پرستش انسان‌ها از تکنولوژی و قدرت بود و باعث برجسته شدنش در میان پاریس کلاسیک شد. امروزه ما نمی‌توانیم این ساختمان را تخریب کنیم و یکی از دستاوردهای تاریخی منطقه را از بین ببریم، اما می‌توان با دیدگاهی جدید، چگونگی همبستگی و ارتباط انسان‌ها با این برج و محیط آن ایجاد کرد.

طبق پیش‌بینی‌ها با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو، حدود ۷ سال به طول می‌انجامد.

منبع: designboom