سرویس مد و لباس هنرآنلاین: باید در نظر گرفت که در حال حاضر، یکی از مشکلات ما در کشور قطع ارتباط صنعت مد و پوشاک و دانشگاه است و امید است سال جدید با افزایش اعتماد حوزه صنعت پوشاک و دانشگاه‌های مرتبط همراه باشد.

متأسفانه طی سال‌های اخیر، دانشگاه و صنعت در کشور بهم اعتماد ندارند؛ حتی به عبارتی دیواری بین آنها ایجاد شده است که البته با اصلاح قوانین و پشتیبانی از حقوق هم صنعت و هم دانشگاه می‌توان این ارتباط را برقرار کرد.

در طرف دیگر هم واحدهای صنعتی این اعتماد را ندارند که مانند گذشته دانشجویان را انتخاب و برای داخل یا خارج از کشور بورسیه کنند. در گذشته با این بورسیه ها دانشجو متعهد بود که بعد از دوران آموزش در آن واحد صنعتی کار کند اما هم اکنون قوانین در این جهت نیست. ممکن است صنعتگر سرمایه گذاری و دانشجویی را برای دانشگاه های خارج از کشور بورسیه کند اما هیچ قوانین و اعتباری برای پشتیبانی از اینکه آن دانشجو برگردد و هر دو طرف نفع ببرند وجود ندارد.

البته در ششمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر اتفاق درخوری رخ داد و آن اینکه در بخش علمی مقالات و پژوهش‌های مرتبط با حوزه مد و لباس و در موضوعاتی مانند کاربردی کردن پوشاک، اقتصاد مقاومتی و... مطابق با فراخوان و سفارش واحدهای مرتبط شاهد آثاری درخور از سوی فضاهای دانشگاهی بودیم و امیداست این رخداد خوشایند در آینده نزدیک به کاربردی شدن مقالات و پایان نامه منتج شود.

در این بین و با توجه به پیشینه هنر و صنعت پوشاک در ایران می‌توان با عنایت‌های ویژه به این بخش، در حوزه مد لباس به خودکفایی برسیم و دیگر نیازمند تبعیت از مد و مدل‌های وارداتی نباشیم و بی‌شک چنین خواسته‌ای در سایه همراهی بیش از پیش دانشگاه و صنعت فراهم می‌شود.

برقراری ارتباطی مفید و سازنده بین صنعت مد و دانشگاه و امکان جذب فارغ‌التحصیلان این رشته در بازار کار بی‌شک و در ادامه مسیر به کشف ایده‌های خلاقانه‌ در بخش تولید پوشاک داخلی منجر می‌شود و  می‌تواند ایران را در یک رقابت علمی و صنعتی پویا در عرصه جهانی مد ولباس قرار دهد.