سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل ششمین جشنواره مد و لباس فجر، امروز شنبه هفتم اسفندماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مهدی افضلی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره، غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل، عبدالحسین فخاری رئیس مؤسسه جهانی حلال، همسر جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور و جمعی از نمایندگان مجلس و سفرای دیگر کشورها در ایران در تالار رودکی برگزار شد.

قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ابتدای این مراسم با اشاره به اتفاقات رو به پیشرفت در حوزه مد و لباس و مشارکت حداکثری هنرمندان طراح در این دوره از جشنواره اظهار داشت: طراحی ایرانی سرشار از استعداد و توان فکری و فرهنگی است و طی سال‌های اخیر، هنر طراحی لباس مورد توجه واقع شده و شاهدیم که در این دوره بیش از پنج هزار و 200 اثر به دبیرخانه راه یافت که این رقم در نوع خود کم‌نظیر و بی‌سابقه است.

او تصریح کرد: موضوع مد و لباس در ایران با مشارکت 70 مرکز علمی و دانشگاهی دنبال می‌شود و در سال اقتصاد مقاومتی توجه به پارچه و خلاقیت ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.

آیین افتتاحیه بخش بین‌الملل ششمین جشنواره مد و لباس فجر

حضور پررنگ ایران در فرصت‌های جهانی عرصه مد و لباس

قبادی با اشاره به توجه جشنواره به سایر ملزومات حوزه مد و لباس اظهار داشت: مد را نمی‌توان به طور مستقل در لباس خلاصه کرد اما خرسندیم که اعلام کنیم طی سال گذشته و جاری، مد و لباس اسلامی و ایرانی این فرصت را یافته است که در نمایشگاه لباس کشورهای دیگر همچون روسیه، بلغارستان، ترکیه و اسپانیا حضور پیدا کرده و توجه جامعه جهانی را به خود جلب نماییم.

او با اشاره به حضور در نمایشگاه حلال اسپانیا بیان کرد: هنرمندان ایرانی تنها برشی از لباس را در آنجا به نمایش درآورده و توان هنرمندان ایرانی را به رخ کشیدند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به تهیه سند لباس حلال اظهار داشت: واژه سند لباس حلال مورد پرسش بسیاری از افراد است و دراین‌باره باید گفت برای حضور جدی در عرصه‌های جهانی به‌خصوص در بین مسلمان و کشورهای دیگر نیاز به واژه‌های مشترکی است چرا که استفاده از واژه حلال در همه کشورها مرسوم شده و در کشورهای اروپایی این موضوع به صورت جدی مطرح است و همه مسلمانان ترجیح می‌دهند از لباس حلال استفاده کنند.

آیین افتتاحیه بخش بین‌الملل ششمین جشنواره مد و لباس فجر

پیش‌نویس سند لباس حلال قطعی نیست

قبادی با اشاره به وجود مصرف‌کنندگان مسلمان دنیا و همه برندهای جهانی به عنوان گروه مخاطب لباس حلال تصریح کرد: پیش‌نویس سند لباس حلال، سند اولیه است و قطعی نیست و امروز با رونمایی از نسخه اولیه این سند، آماده‌ایم که از نظرات طیف‌های مختلف برای انتشار سند قطعی استفاده کنیم هرچند که مبنای تنظیم سند فقهی و شیعی است و تلاش شده با اصول مشترک در فقه به آن پرداخت شود.

اعلام آمادگی برای تأسیس دانشگاه مد آرت در ایران

در ادامه این مراسم، آلفرد مهدوی، مؤسس دانشگاه مد آرت فرانسه به همراه شهلا یاری بخت، نماینده این دانشگاه در ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.

این دو در بیانات خود به موضوعاتی همچون لزوم توجه ویژه به موضوع مد با وجود بحران‌های اقتصادی جهان و اهمیت به بحث تبادل فرهنگ‌ها در نظام آکادمیک، وجود مؤلفه‌هایی چون فروش، تولید، خرید و استخدام در این عرصه و لزوم توجه به تمامی بخش‌ها، مدیریت بازاریابی جهانی، توجه به طراحی مد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع دنیا و اعلام آمادگی برای تأسیس دانشگاه مد آرت در ایران اشاره کردند.

آیین افتتاحیه بخش بین‌الملل ششمین جشنواره مد و لباس فجر

تقدیر دبیر نماینده دائم ایران در سازمان ملل از ششمین جشنواره مد و لباس فجر

غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل دیگر سخنران این مراسم بود.

او با تحسین آثار به نمایش درآمده در ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: لباس یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی کشورها و وسیله‌ای برای تبادل آن بدون استفاده از کلام است و در همه نقاط جهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به رونمایی از سند لباس حلال ادامه داد: ایران می‌تواند با وجود سابقه فرهنگی و تاریخی به بهترین شکل ممکن، لباس حلال را به جهان معرفی کند و حتی در کشورهای اروپایی نیز به بازار مناسب و مطلوبی دست یابد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در مراسم آغاز بکار بخش بین‌الملل ششمین جشنواره مد و لباس فجر به همراه رئیس مؤسسه جهانی حلال از سند لباس حلال رونمایی کردند.

همچنین گواهینامه اکسپوی 2016 لباس حلال به مدیران برندها و مزون‌های بلندی، ایران‌زمین، بی‌بی جانا و نورا اهدا شد.

در بخش بین‌المللی ششمین دوره جشنواره مد و لباس فجر که از امروز تا دهم اسفندماه برگزار شده است، نمایندگانی از کشورهای فرانسه، تونس، افغانستان، هند، بلغارستان، روسیه و ایتالیا حضور دارند.

در پایان مراسم افتتاحیه، جمع حاضر از بخش بین‌الملل جشنواره در تالار وحدت بازدید کردند.

ششمین جشنواره مد و لباس فجر از سوم تا دهم اسفندماه برگزار می‌شود.

عکس ها: بهاره اسدی