سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زمستان که فرا می‌رسد چه سرد باشد و برفی و چه معتدل و بی‌بارش اما باز هم عده زیادی هستند که در میان برندهای مطرح دنیا چرخی می‌زنند و استایل خود را در فصل سرما با خرید یک بوت تکمیل می‌کنند.

بد نیست بدانید کفشی که به خاطر شکل و شمایل خاص خود به سرعت در میان مردم به محبوبیت رسید و با اسامی چون چکمه، پوتین، بوت و نیم‌بوت میان مردم رواج پیدا کرد برای اولین بار با هدف نگهداری از پا به ویژه در قسمت قوزک طراحی شد، اما برای اینکه بدانید سر و کله این چکمه از کجا پیدا و از کی به عنوان شاخصه اجتماعی آمدن سرما همه گیر شد، ادامه این مطلب را بخوانید.

حتما شما هم حداقل عکس‌های قدیمی پادشاهان سرزمین‌های مختلف با چکمه‎های بسیار بلند چرمی را دیده‎اید. اما قدمت این کفش طولانی‌تر از این حرفها و تصاویر ثبت شده است. چیزی حدود 18 هزار سال قبل از میلاد مسیح که نخستین تصاویر از یک مرد و زن با چکمه‌هایی از جنس چرم مردانه و خز زنانه به شکل نقاشی در غاری اسپانیا کشف شد.

کفشی ساده و تقریبا نوک تیز که با کمک پوست یا چرم با بند به دور پاها بسته می‎شد تا از آن‌ها در برابر سرما و آسیب‎های محیط محافظت کند. نقاشی‌های دوران باستان هم نشان می‌دهد که افرادی که در سرزمین‎های سرد مانند ژاپن یا روسیه زندگی می‏کردند نوعی کفش از جنس پوست به پا داشتند که احتمالا نیای بوت‎های امروزی بوده است.

این چکمه ها در زمان چارلز اول در انگلیس محبوب و با پیشرفت صنعت کفاشی به شکل ساده از جنس چرم و بنددار در میان طبقات اشراف مرسوم شد. اما داستان طراحی اصلی چکمه از این قرار بود که ظاهر ساق پاهای چار لز اول به خاطر ابتلا به بیماری نرمی استخوان بسیار نامناسب بود تا جایی که برای راه رفتن از عصا استفاده می‎کرد اما کفاشی دوره‎گرد برای اینکه نقص پاهای او را از مخفی کند کفشی به شکل همین چکمه‎های بلند طراحی کرد تا ظاهر بدشکل پاهای او را بپوشاند.

به همین ترتیب چکمه بعد از به قدرت رسیدن چارلز به عنوان بهترین و مدترین نمونه کفش برای مردان معرفی شد. از طرفی چکمه به مشخصه قدرت حکمرانی تبدیل شد، یعنی در زمانی که بیشتر مردم پا برهنه بودند امپراطورها و پادشاهان طرح‎های رنگارنگ و زینت داده شده آن را پا می‎کردند. از طرفی دیگر چکمه برای استفاده افراد بلند مرتبه و سناتورهای بزرگ دنیا طراحی می‎شد و بعدها به عنوان عضوی از لباس رسمی ارتش شناخته شد.

و اما در ایران پوشیدن چکمه برای اولین بار به دوره هخامنشیان بر می‎گردد. اما این نوع کفش بیشتر برای استفاده سربازان، ماهیگیران و ساکنان مناطق آب‌خیز مرسوم بود و بعدها در دوران صفوی و پهلوی سبک پوشش پای مردان اروپا به داخل رخنه کرد و شاهان و اطرافیانشان دوباره با پوشیدن چکمه‎های چرم بلند ابراز قدرت می‎کردند.

اما شکل ساده چکمه‎ها در اروپا به شکل پاشنه بلند از جنس چرم معطر نرم که لبه‎های آن به طرف پائین دولا و با جوراب چکمه‎ای پوشیده می‎شد در مدت کوتاهی جای خود را به چکمه‎های جلو بندار برای اسب‌سواری و مبازره داد و طولی نکشید که کفاشان برجسته روی پوست‎های مرغوب و چرم طراحی شکل‎های متفاوت این کفش برای خانم‎ها را شروع کردند.

و حال آنکه این روزها بیشتر بانوان هستند که دغدغه پوشیدن این کفش دوست‌داشتنی در فصل سرما را دارند و از برندهای کلارک، زارا و اکو گرفته تا بازار کفاش‎ها را زیر پا می‌گذارند برای پیدا کردن پاپوش محبوب زمستانی خود.