سرویس مد و لباس هنرآنلاین: از مجموع دو جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی شعر عفاف و حجاب که در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز این کنگره برگزار شد، چنین می‌توان نتیجه‌گیری  کرد که این رویداد ادبی در مدت زمان کم توانسته است در زمینه تولید مؤثر محصولات هنری برای اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب ظرفیت‌سازی کند.

اعضای شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی شعر عفاف و حجاب که در واقع هر کدام نماینده‌ای از حوزه‌های مرتب با مقوله عفاف و حجاب هستند، در آستانه برگزاری دومین دوره این کنگره توأمان به بررسی دور نخست این کنگره و همچنین کمیت میزان آثار رسیده به دبیرخانه دوره دوم آن پرداختند.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در جلسات شورای سیاست‌گذاری علاوه بر اینکه هدف از تشکیل این سلسله جلسات را تعیین راهکار کلی برای برگزاری ادوار آتی آن دانست گفت: خوشبختانه عزم بالایی در میان مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تداوم این کنگره با نام اختصاری "مستور" پدید آمده است و این مهم موجب شد که با تشکیل شورای سیاست‌گذاری تخصصی و کارشناسی‌تر به این مقوله فرهنگ‌ساز بپردازیم.

او در جلسه دوم این شورا با اشاره به اقبال مناسب مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین جامعه ادبی و شعری ایران از این کنگره بر هرچه کاربردی شدن محتوای تولیدشده در این رویداد ادبی در قالب انتشار مجله و یا حتی گنجاندن آن در خلال کتاب‌های درسی تأکید کرد.

سیدحمید‌رضا برقعی، شاعر آئینی و دبیر علمی این کنگره نیز از جمله کسانی بود که در هر دو جلسه شورای سیاست‌گذاری به ارائه نظرات خود پرداخت و با اشاره به اضافه شدن بخشی اوژه اشعار، سرود و نوحه به فراخوان دوم در نشست نخست، در دومین جلسه از نشست شورای سیاست‌گذاری این کنگره گفت: در دوره دوم این کنگره شاهد ارسال بیش از دو هزار اثر هستیم که از این میان تاکنون 600 اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کرده‌اند و زمانی بین 12 تا 15 دی‌ماه سال جاری را برای برگزاری اختتامیه در نظر داریم که در آن از 12 اثر برگزیده تقدیر به عمل آوریم که این آمار علاوه بر ارتقای سطح کیفی آثار این کنگره نشان از افزایش نسبی تعداد آثار متقاضی دارد.

سعید بیابانکی، شاعر و کارشناس ادبی نیز که خود از اعضای شورای سیاست‌گذاری این کنگره محسوب می‌شود، در نشست نخست این شورا با تأکید بر اظهارات حمید قبادی مبنی بر کاربردی‌تر شدن محتوای تولیدشده در این رویداد ادبی، گفت: این قابلیت و ظرفیت در اشعار دور نخست و البته از رهگذر ارزیابی اولیه آثار متقاضی دوره دوم وجود دارد که آن‌ها را به گونه‌های مختلف هنری برای تولید محصولات هنری تبدیل کنیم.

اما اسماعیل امینی، شاعر آئینی و دبیر چند دوره از جشنواره شعر فجر در جلسات این شورا مصداقی‌تر به پیشنهاد و تأکید حمید قبادی و سعید بیابانکی در مورد استفاده کاربردی از اشعار شرکت‌کننده در این کنگره اشاره کرد و گفت: ترانه و به ویژه اشعار طنز ارائه‌شده در این کنگره را می‌توان با سپردن به طراحان لباس در قالب طراحی فرم و شکل البسه مورد نظر مشاهده کرد.

او همچنین بر تولید کتاب، آثار موسیقی و سرود که می‌توانند به عنوان ابزار مؤثر به ویژه برای نسل جوان کارکرد داشته باشند بر اساس اشعار راه‌یافته به این کنگره تأکید کرد و البته از آنجا که امینی منتقد بسیاری از جریانات ادبی و فرهنگی نیز هست ورود نوحه به معنای نوای سوگواری را به بخش‌های ارزیابی کنگره مناسب ندانست و در نشست دوم شورای سیاست‌گذاری این رویداد ادبی به مسئولان در ستاد برگزاری گوشزد کرد که نگذارند این کنگره ادبی دستخوش جریانات سیاسی شود و البته می‌تواند با رویدادهای ارزشی دیگری همچون جشنواره شعر مقاومت هم‌افزایی نیز داشته باشد.

میثم مطیعی از مداحان مطرح کشور و عضو شورای سیاست‌گذاری این کنگره در نشست نخست این شورا هم بر ایده سایر همکارانش در مورد کاربردی‌تر شدن محتوای تولیدی این کنگره صحه گذاشت و گفت: نوحه‌های فاطمی با موضوع عفاف و حجاب را برای استفاده در طراحی البسه می‌توان به کار برد، ضمن آنکه دوستان در دبیرخانه می‌توانند در فراخوان کنگره این موضوع را نیز قید کنند که اشعار متقاضی همراه با آوا و ملودی مورد نظر ترانه‌سرا و یا شاعر به دبیرخانه ارائه شود.

محمد‌علی مجاهدی از پیشکسوتان شعر آئینی و دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری این کنگره نیز که همواره دغدغه کار پژوهشی در حوزه ادبی و فرهنگی را دارد در نشست نخست این شورا بر ایجاد یک گروه پژوهشی برای تولید محتوای مؤثر کنگره و همچنین رصد آثار پیشینیان با موضوع عفاف و حجاب تأکید کرد.

اما علیرضا بکایی رئیس شورای معارف سازمان صداوسیما که به نمایندگی از رسانه ملی دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره است نیز در نشست این شورا با تأکید بر پیشنهاد مؤثر دوستان مبنی بر قابلیت تبدیل شدن محتوای اشعار این کنگره به مدیوم‌های دیگر هنری گفت: رسانه ملی و تلویزیون این امکان را دارد که در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از اشعار این کنگره برای تولید برنامه‌های متنوع استفاده نماید.

جواد محمدزمانی به عنوان هیئت داوران کنگره نیز به تولید اشعار بخش نوحه و سرود در قالب‌های مختلف هنری پیش از برگزاری اختتامیه اشاره کرد ضمن آنکه خبر داد اثر برگزیده دوره قبل این کنگره تبدیل به یک اثر موسیقایی شده که در اختتامیه توسط حجت اشرف زاده، هنرمند خواننده اجرا خواهد شد.

سید محمدجواد شرافت نیز که به عنوان پژوهشگر، شاعر و نویسنده دیگر عضو این شوراست ضمن تأکید بر پیشنهاد‌های سازنده دیگر اعضا، از مسئولان برگزاری خواست که نگاه خود را در مقوله عفاف و حجاب تنها خلاصه به جامعه بانوان نکنند و به مرد و زن به یک اندازه در این مقوله نگاه کرده و برنامه‌ریزی کنند.

به هر روی در کمتر از یک ماه آینده شاهد برگزاری اختتامیه دومین کنگره شعر عفاف و حجاب هستیم و باید دید به مفهوم ظرفیت‌سازی کنگره ملی شعر "عفاف و حجاب" برای تولید محصولات فرهنگی و هنری تا چه اندازه جامه عمل پوشانده می‌شود.