ادنا زینلیان کارشناس ارشد طراحی لباس و دارنده عنوان درجه یک هنری این رشته درباره جایگاه این رشته در تئاتر و سینما و تلویزیون به خبرنگار مد ولباس هنرآنلاین گفت: مشکل اصلی اینجاست که هنوزجایگاه طراحی لباس در بین برخی از هنرمندان مشخص نشده است اما خوشبختانه کم کم به این سو میرویم که این هنر در تئاتر جای خود را بیابد.
او در ادامه افزود: هنر طراحی لباس در سالهای اخیر توانسته جایگاه خود را بین تئاتریها و این هنر پیدا کند زیرا هنرمندان این عرصه ارزش این بخش را در بهتر شدن کیفیت کار میدانند.
کارشناس ارشد طراحی لباس تصریح کرد: لباس عنصری است که مستقیما به تن بازیگر مینشیند به همین خاطر به صورت کاملا مشخص روی بازی او تاثیر دارد. یعنی باعث افزایش یا کاهش کیفیت ارائه کار در بازیگر میشود.
زینلیان ادامه داد: بازی بهتر در یک نمایش به معنای جلوه بیشتر کیفیت در این بخش است در واقع طراحی لباس و صحنه دو پایی است که به کارگردان کمک میکند.
او با ابراز خرسندی از شکل تازه طراحی لباس تئاتر گفت: خوشبختانه هنر طراحی لباس در تئاتر جایگاه خود را پیدا کرده است و در صورت نبودن مشکلات مالی به صورت کاملا حرفهای در نمایش حضور دارد.
کارشناس ارشد طراحی لباس درباره سینما اظهار کرد: متاسفانه فاصله طراحی لباس سینما تا مرزهای ایده آل بسیار زیاد است در حالی که طیف تماشاگران این بخش بسیار گسترده است لذا باید دقت بیشتری صرف آن شود.
زینلیان افزود: باید طبقه بندی لباس را در رسانههای جمعی مانند سینما و تلویزیون به مردم بیاموزیم. هر لباسی فضای مختص خود را میطلبد. شناخت تفاوت رنگ، طرح و جایگاه لباس میتواند توسط طراحی لباس سینما و تلویزیون اتفاق بیفتد.
او تصریح کرد: به طور حتم لباس یک دختر نوجوان با یک خانم میانسال باید متفاوت باشد. در واقع لباس میتواند بیانگر تفاوتهای شخصیتی باشد اما متاسفانه به دلیل کاهش هزینه و زمان اغلب طراحی در این بخش جدی گرفته نمیشود و طرحهای آماده خریداری میشود.
این کارشناس ارشد طراحی لباس بیان کرد: اگر دانش یک کارگردان کافی باشد خوب میداند که جایگاه طراحی لباس تا چه حد ارزشمند است و تنها یک هزینه نیست. به همین خاطر باید برای ایجاد یک فضای تازه در جامعه روی این مساله تاکید داشته باشیم.