گروه مد و لباس هنرآنلاین: از آنجایی ممنوعیت واردات پوشاک قاچاق به کشور دور از ذهن به نظر می‌رسد که طی سال‌های اخیر، اخبار گوناگونی مبنی بر عبور پوشاک کشورهای ترکیه، چین، تایوان، تایلند، هند و بنگلادش به‌صورت قاچاق از مرزهای مختلف چون امارات، عمان و عراق منتشر شده است.

بااین‌همه، در کنار حضور برندهای پوشاک خارجی در مراکز خرید و البسه‌ای که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، سال‌های اخیر در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و چالش‌هایی که به فراخور در مطالب گوناگون از آن‌ها سخن به میان آمد، همچنان صنعت پوشاک را در کشورمان روی پا نگه داشت و حتی اگر تولیدکنندگان با درصد پایینی از ظرفیت‌های خود کار کردند اما ماندند و برای بقا جنگیدند.

 بااین‌همه یکی از مهم‌ترین موضوعات موردتوجه برای صنعت پوشاک در سال جدید، بی‌توجهی بیشتر فروشندگان به فروش کالای دارای شناسه است که تحقق آن بیش از همه دست بخش خصوصی را می‌بوسد تا تکلیف این حوزه نیز همانند قطعات خودرو و لوازم‌خانگی با موضوع پوشاک قاچاق روشن‌تر شود.

مرجعی نیز که برای مشخص کردن رقم دقیق حجم معاملات بازار پوشاک ایران وجود ندارد و همین موارد که شاید در کلام ساده به نظر رسند و در عمل می‌توانند مسیر آینده را بر اساس تجربیات گذشته روشن سازند، می‌توانند آینده صنعت پوشاک در کشورمان را بدون توسعه و پیشرفت قابل‌توجه رقم زنند.

در این میان شاید همچنان باشند افرادی که بخواهند باوجود تمامی تجربیات تلخ و شیرین در سال جدید پا به عرصه تولید پوشاک گذارند که خوانش طرح توجیهی تولید پوشاک در سال 1401 با نیم‌نگاهی بر مهم‌ترین تحولات صنعت پوشاک در جهان برای ایشان توصیه می‌شود.

چگونگی تهیه طرح توجیهی تولید پوشاک برای اخذ مجوز، برآورد سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی کارگاه، برآورد هزینه‌های تولید پوشاک، میزان سود دهی در طرح توجیهی تولید پوشاک چقدر است؟، تجهیزات مورد نیاز برای تولید پوشاک، بررسی فرایند تولید پوشاک در طرح توجیهی تولید پوشاک، آیا تولید پوشاک توجیه اقتصادی دارد؟، نقش مطالعات بازار در طرح توجیهی تولید پوشاک و پیش‌بینی صادرات محصول در طرح توجیهی تولید پوشاک ازجمله تیترهای مهم در این طرح است.

در بخش‌هایی از این طرح توجیهی آمده است: «طرح توجیهی برای تولید پوشاک، در واقع به بررسی صنعت پوشاک می‌پردازد تا سرمایه‌گذاران این حوزه را با وضعیت حال حاضر بازار و آینده آن مطلع کند. در این راستا متقاضیان ورود به صنعت پوشاک با استفاده از این طرح به بررسی جوانب پنهان بخش مالی آن پرداخته و طبق نتایج به‌دست‌آمده راهبردهایی را برای رسیدن به اهداف تولیدی که در طرح توجیهی تولید پوشاک ذکرشده است، تدوین می‌کنند. طرح توجیهی مانند یک مشاور، تمام اطلاعات ارزشمند مالی و سرمایه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. این طرح حاوی اطلاعات فنی پروژه، برآوردهای اقتصادی طرح و مطالعات بازار است. بنابراین برای دریافت وام از بانک و اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح نیاز به ارائه طرح توجیهی تولید پوشاک دارید و البته در این طرح می‌توان سرمایه اولیه موردنیاز را تخمین زد. تولیدی پوشاک نیز مانند راه‌اندازی هر واحد تولیدی دیگری هزینه‎‌های اولیه‌ای را در پی خواهد داشت. این هزینه‌ها می‌تواند شامل هزینه تأمین زمین کارگاه یا اجاره مکان آن، هزینه تجهیز کارگاه، هزینه دستمزد دوزندگان و برش‌کاران، هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌های دوزندگی و هزینه انشعابات و غیره شود که باید در تأمین منابع مالی برای پرداخت آن‌ها تلاش کنید. طرح توجیهی تولید پوشاک برای تمام حوزه‌های تولید اعم از پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه و غیره تدوین و نگارش می‌شود. چشم‌انداز و آینده کارگاه تولیدی پوشاک به عوامل مختلفی بستگی دارد. از عوامل مهمی که موجب صادرات محصول و افزایش تقاضا برای خرید تولیدات شما می‌شود، بستگی به تولید پوشاک متنوع با کیفیت بالا، توانایی جلب رضایت مشتریان و گسترش محصولات تولیدشده در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقصی نقاط شهر یا کشور باشد. در این شرایط یک کارگاه تولیدی پوشاک باید بتواند جوابگوی نیاز مردم به انواع پوشاک و البسه در هر گروه سنی و جنسیتی باشد.»