گروه مد و لباس هنرآنلاین: لیلا بوستانی طراح و تولیدکننده پوشاک کودک و نوجوان درباره شرایط حاکم بر این عرصه در روزهای پایانی سال و بازار شب عید به هنرآنلاین گفت: اینروزها با تلاطم بازار و تورم به وجود آمده در پی افزایش نرخ ارز، به طور محسوسی شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم و به عنوان یک تولید کننده بر این مهم تأکید دارم که وقتی صحبت از کاهش قدرت خرید مردم می‌شود، بحث دلسوزی نیست چرا که اگر توان خریدی باشد، فلسفه وجودی ما برقرار است.

بوستانی افزود: افزایش نرخ ارز و گرانی‌های پی در پی موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و اینگونه، موجودیت تولیدکننده نیز با کاهش توان خرید مشتریان تضعیف شده است.

او درباره شرایط تولید بیان کرد: حجم فعالیت اقتصادی مجموعه‌ها کوچک شده و به دلایل معلوم، مدام مجبوریم قیمت‌ها را دستکاری کنیم که این به معنای بدقولی و بدعهدی با مشتریان است. به طور مشخص هرگاه یکی از گزاره‌های اقتصادی مانند نرخ بنزین یا دلار تغییر می‌کند، این جریان زنجیروار بر تمامی قیمت‌ها اثر می‌گذارد و در نتیجه با تکیه بر این زنجیره معیوب و متلاطم، سایر گرانی‌ها هم می‌تواند دارای توجیه باشد.

بوستانی تصریح کرد: حالا اگر بخواهیم مشخصاً درباره بازار پوشاک کودکان و نوجوانان صحبت کنیم به یک دوگانگی برخواهیم خورد که والدین در وهله نخست تمایل دارند لباسی با کیفیت برای فرزندان خود خریداری کنند و از سوی دیگر با وجود مسئله تغییر سایز آنها، این نگرانی را دارند که رقم بالایی که در شرایط فعلی قرار است هزینه کنند، تا چه مدت پاسخگوی نیاز فرزندشان خواهد بود.

این فعال حوزه پوشاک کودک و نوجوان با اشاره به اینکه مواد اولیه گران شده و همچنین با کاهش قدرت خرید منابع انسانی و نیروهای مجموعه، این افراد طلب مالی بیشتری از مدیر خود دارند، اظهار داشت: من به عنوان تولیدکننده هم باید این سوی ماجرا و هزینه‌های تحمیل شده به مجموعه خود را در نظر بگیرم و هم با توجه به نکاتی که در ابتدای بحث عنوان کرده‌ام، لازم است حواس خود را به سمت کاهش قدرت خرید مردم جمع کنم در نتیجه باید به سراغ راهکارهایی بروم که هرچند ممکن است پروسه تولید را طولانی کند اما روی قیمت نهایی کالا تأثیر کمتری بگذارد و رضایت مشتریان جلب شود.

بوستانی گفت: بر این اساس، به جای خرید پارچه آماده، پارچه خام را تهیه می‌کنیم و تمام مراحل مربوط به رنگرزی، رنگ‌بندی و ایجاد المان و نقش روی پارچه را خودمان بر عهده می‌گیرم تا در شرایطی که اقتصاد خانواده تحمل قیمت‌های بالا را ندارد، این عزیزان بتوانند به صورت مقطعی پوشاک ارزان قیمت و البته باکیفیت را برای کودک خود تهیه کنند.

این فعال حوزه پوشاک کودک و نوجوان در پایان تأکید کرد: شرایط بسیار دشواری را به لحاظ اقتصادی پشت سر می‌گذاریم؛ با این حال مجموعه ما تمام تلاش خود را به کار بسته است تا محصولی نزدیک به سلیقه و ذائقه مخاطب خود تولید و عرضه کند و با مطالعه دقیق وضعیت جامعه و بازار تلاش شده که میزان آزمون و خطاها کاهش یابد.