گروه مد و لباس هنرآنلاین: اوایل دی‌ماه بود که فراخوان بخش مد و لباس نمایشگاه ملی «شهر خانواده» از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتشر و اعلام شد این رویداد به میزبانی مصلای تهران از 15 دی تا 15 اسفند برگزار خواهد شد.

اما در شرایطی که طی روزهای گذشته خبری از برگزاری این رویداد نبوده است، به نظر می‌رسد بر اساس تغییر پوستر رویداد در صفحه نخست سایت کارگروه، زمان برپایی این نمایشگاه تغییر کرده و به تاریخ 11 بهمن امسال لغایت 23 فروردین 1402 موکول شده است.

بر اساس متن فراخوان، همیاری و مساعدت به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده حوزه مد و لباس در سال‌های اخیر، افزایش و توسعه خلاقیت، نوآوری و توسعه در حوزه مد و لباس اسلامی ایرانی و ساماندهی آن، کمک به اشاعه و گسترش سبک پوشش ایرانی و اسلامی در جامعه و به‌کارگیری و اشاعه نمادها، نشان‌ها و مؤلفه‌های هویت اسلامی ایرانی در عرصه پوشش و سبک زندگی از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه عنوان شده است. در ادامه این متن بر لزوم بررسی شرایط حاکم بر راهکارهای ایجاد فروش در زمان نبود سکوهای فروش مجازی، بررسی مشکلات سکوهای دائمی موقت فروش، نیازهای جدید در بحث طراحی لباس و صنعت مدسازی و ایجاد بستر مناسب در جهت تعامل میان مخاطبان و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات مد و لباس ایرانی اسلامی تأکید شده است.

همچنین دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس با صدور اطلاعیه‌ای طی روزهای اخیر درباره برگزاری نمایشگاه شهر خانواده از سوی ستاد نمایشگاه نکاتی را مطرح کرد که در آن عنوان شده است: «نمایشگاه که بخش عمده آن متعلق به حوزه پوشاک اسلامی ایرانی است، با هدف دسترس‌پذیری به لباس عفیفانه برای آحاد جامعه، تقویت تولیدکنندگان به ویژه پس از رکود و خسارات سه ماهه اخیر و ارائه محصولات به مردم با قیمت کمتر از بازار طراحی و برنامه‌ریزی شده است.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «تسهیل‌گری و بسترسازی برگزاری نمایشگاه‌ها با رویکرد اسلامی ایرانی و ایجاد سکوهای فروش دائمی و موقت در تهران و استان‌ها جزء وظایف ذاتی و قانونی کارگروه سامان‌دهی مد و لباس است که این دغدغه در نمایشگاه استان‌های همدان و کرمانشاه و در آینده اصفهان، کرمان و یزد در دست اقدام بوده و هست تا شعار عدالت فرهنگی دولت سیزدهم با هدف تمرکززدایی در حد حرف باقی نماند. در راستای مردمی‌سازی فرهنگ، تمامی رویدادهای یادشده و نیز نمایشگاه شهر خانواده از سوی بخش خصوصی در حال انجام است تا امور مردم به دست خود مردم صورت گیرد و بخش‌های حاکمیتی و دولتی، تمام توان خود را به کار گرفته و به میدان آورده‌اند تا انجام تبلیغات و ارائه خدمات فرهنگی به صورت رایگان یا با کمترین قیمت به نفع مردم شامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات ایرانی اسلامی محقق شود.»

دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس تصریح کرده است: «کارگروه ساماندهی مد و لباس به عنوان نهادی حاکمیتی (متشکل از بازیگران این عرصه خطیر)، نقش تسهیل‌گری و تنظیم‌گری را در برگزاری این نمایشگاه داشته و در این ساحت، پذیرای هرگونه پیشنهاد و انتقاد چه در مرحله قبل و چه حین برگزاری نمایشگاه است. پیرامون هزینه تعیین شده از سوی میزبان نیز باید متذکر شود این امر مطلقاً مربوط و متعلق به مصلای امام خمینی(ره) تهران و خارج از اختیار کارگروه است.»

شهر خانواده