گروه مد و لباس هنرآنلاین: رؤیا عبداللهی شمامی که از هنرمندان عرصه مد و لباس به ویژه دوخت‌های سنتی است درباره فعالیت‌های خود به هنرآنلاین گفت: بالغ بر یک دهه است که پس از بازنشستگی به عنوان یک فرهنگی، تصمیم گرفتم برخی دوره‌های آموزشی را در حوزه مد و لباس با تمرکز بیشتر بر دوخت‌های سنتی پشت سر گذارم که درست در ترم پایانی این دوره آموزشی با هنر ژور دوزی آشنا شدم.

او درباره ویژگی‌های این گونه هنری بیان کرد: هرچند که همگان هنر ژور دوزی را گرایشی در زمینه دوخت‌های سنتی می‌دانند اما جالب است بدانید در این رشته هنری از هیچ نخی مجزای نخ موجود در تار و پود پارچه استفاده نمی‌شود و در حقیقت پس از مشخص شدن نقش، با شکافتن تار یا پود پارچه، نقش مورد نظر ایجاد می‌شود.

عبداللهی شمامی با اشاره به خاص بودن پارچه مورد استفاده در این گونه هنری اظهار داشت: پارچه‌های گونی باف، بهترین پارچه برای اجرای نقش در ژور دوزی است و برای پیاده کردن آن روی لباس‌های آماده بهتر است به سراغ پوشاکی رفت که از کمترین میزان برش و دوخت برخوردار باشند.

او به محبوب بودن ژور دوزی در سراسر جهان اشاره و تصریح کرد: نمونه‌های خارجی بسیار زیبایی نیز از این هنر مشاهده می‌شود و بسیاری از برندهای بزرگ در حوزه مد و لباس با تکیه بر ژور دوزی، محصولات خود را زینت می‌بخشند.

این هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی در ادامه با انتقاد از نبود فرصت‌های آشنایی نوجوانان با هنرهای اصیل ایرانی در زمینه پوشیدنی‌ها تأکید کرد: رخدادهایی مانند کرونا و تعطیلی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هنری سبب شده که با وجود تلاش‌های بسیار طی سال‌های اخیر با هدف جلب نظر مردم به لباس‌های سنتی و گرته‌برداری از پوشش اقوام ایرانی در فرایند طراحی لباس اما کمی از این مهم فاصله بگیریم که شاید تبعات آن از کاهش میزان به‌کارگیری المان‌ها و نشانه‌های هنری در لباس نوجوانانمان مشخص باشد.

عبداللهی شمامی در پایان گفت: به نظر می‌رسد با از سرگیری برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در حوزه مد و لباس، دیگربار نظر گروه سنی نوجوان و جوان به جاذبه‌ها و نقوش منحصربفرد پوشاک اقوام ایرانی جلب خواهد شد که البته کیفیت برگزاری و میزان مشارکت هنرمندان بنام و کاربلد در رشته‌های مختلف بر دستیابی به این مهم به شدت اثرگذار است.