گروه مد و لباس هنرآنلاین: نجمه براتی، هنرمند اصفهانی عرصه دوخت‌های نمدی درباره روند فعالیت‌های خود در این حوزه به هنرآنلاین گفت: حدود یک دهه است در زمینه کچه‌دوزی و نمددوزی فعالیت می‌کنم و با توجه به اینکه عمر دوخت‌ها و بافت‌های مدرن نمد در کشور ما به دو دهه هم نمی‌رسد، در این سال‌ها توانسته‌ام با تکیه‌بر منسوجات نمدی متنوع و طرح‌های شکیل به شکلی نو و متفاوت به این هنر بپردازم.

او در ادامه افزود: خاصیت تلفیق‌پذیری و ممزوج شدن ابریشم و حریر با الیاف پشم و نمد در دوخت‌های نمدی مدرن وجه تمایز این بخش با دوخت‌های نمدی سنتی است که اتفاقاً موجب شده روز به روز بر تعداد طرفداران آن افزوده شود.

براتی تصریح کرد: همچنین با استفاده از تکنیک دوخت نمدی خشک یا سوزنی می‌توان طرح‌های سه‌بعدی بسیار زیبا روی پارچه لباس‌ها و کیف‌ها و همچنین زیورآلات اجرا کرد که در کمتر فنون رودوزی، چنین امکانی وجود دارد.

این هنرمند عرصه‌های کچه و نمد دوزی در ادامه به روش‌های ایجاد منسوجات نمدی در کارگاه‌های خانگی اشاره کرد و گفت: در حالت نخست، الیاف پشم در محیطی گرم و قلیایی با آب و صابون ماساژ داده می‌شود و در ادامه پارچه نمدی به دست می‌آید. روش دیگر همان روش خشک یا سوزنی است که در این روش به‌وسیله سوزن اِل شکل، الیاف پشم آن‌قدر در هم فرو می‌روند که در نهایت نمد مناسب برای استفاده در دوخت لباس، کیف و سایر اکسسوری های پوشیدنی آماده می‌شود.

براتی به کاربردهای پارچه‌های نمدی برای بسیاری از محصولات حوزه مد و لباس در تمام فصول سال اشاره و بیان کرد: به‌طور مثال شال‌های فانتزی، زیورآلات و کیف‌های نمدی بسیار سبک هم برای آقایان و هم بانوان در تمامی ایام سال قابل‌استفاده هستند و نه‌فقط در ایران که در تمام نقاط جهان طرفداران بسیار زیادی دارند.

او در ادامه با تأکید بر اهمیت برپایی نمایشگاه‌ها به‌منظور تجاری‌سازی محصولات هنری اذعان داشت: بارها شاهد این رخداد بوده‌ایم که هم‌افزایی هنرمندان در عرصه‌های نمایشگاهی می‌تواند زمینه‌های لازم برای تجارت و توسعه اقتصاد هنر را بیش‌ازپیش فراهم آورد.

براتی در پایان اظهار داشت: در چنین فضایی است که شاخصه‌های استانداردسازی محصولات هنری به‌ویژه در حوزه مد و لباس مشخص می‌شود و هنرمندان فارغ از دغدغه‌های این‌چنینی در پیوند با سرمایه‌گذاران خواهند توانست به کار خود در مسیر پیشرفت ادامه دهند.