گروه مد و لباس هنرآنلاین: صحبت درباره چندوچون متاورس، واقعیت افزوده یا فرا جهان بسیار شده و با یک سرچ اینترنتی می‌توان به مطالب متعددی دراینباره دست یافت اما باید پذیرفت با اثبات هویت کاربران در متاورس، تثبیت این تکنولوژی عجیب‌وغریب هم در آینده عرصه‌هایی همچون فشن قابل توجیه خواهد بود حال‌آنکه وقتی در این دنیای مجازی، خریدوفروش ارز و زمین قابل امکان شده، خریدوفروش لباس و عطر و زیورآلات و دیگر محصولات صنعت مد، اتفاق چندان دور از ذهنی به نظر نمی‌رسد.

شاید خیلی‌ها با این دو خبر در روزهای اخیر مواجه شده باشند که برایشان به صدا درآورنده زنگ خطر ورود متاورس به دنیای مد یا با رویکردی خوش‌بینانه، نویدبخش آن بوده باشد؛ یکی رونمایی آدیداس از نخستین مجموعه لباس‌ مجازی خود و دیگری ورود برند اسپرینگ‌فیلد با نخستین مجموعه لباس دیجیتال به متاورس.

اما ماجرا از چه قرار است؟ فرا جهان برای صنعت فشن چه جذابیت‌هایی به همراه دارد؟ برگزاری هفته‌های مد متاورس تاکنون به چه میزان نظر مخاطبان را به خود جلب کرده است؟ اصلاً ایده متاورس از کجا شکل ‌گرفته و چه طیفی از مخاطبان را هدف قرار داده است؟

متاورس یا واقعیت مجازی مرکب از meta و universe به معنای فراتر و جهان که نخستین بار سال 1992 در کتاب علمی‌ تخیلی «سقوط برف» نوشته نیل استفنسن امریکایی عنوان شد، امروز با تکیه‌بر دانش هوش مصنوعی توانسته است شکل مفاهیمی چون حضور، تعامل‌پذیری و استانداردسازی را تغییر داده و با قدرت پردازش بسیار بالا از مرزهای اینترنتی فعلی هم عبور کند.

آدیداس و اسپرینگ فیلد این روزها و در کنار سایر فشن‌ویک‌های متاورس، لباس‌های مجازی را بر تن آواتارهای مجازی کرده که امکان خریدشان هم از طریق پلتفرم‌‌های خریدوفروش این برندها فراهم آمده و ممکن است در آینده با رونق حضور متاورس در صنعت فشن، این تکنولوژی به رقابتی سودآور میان برندهای بزرگ جهان تبدیل شود.

شاید تاکنون روزاریو تروینو، مدیر بازاریابی و ارتباطات برند پوشاک اسپرینگ ‌فیلد بهتر از هر فرد دیگری توانسته باشد به این پرسش پاسخ دهد که فرا جهان برای صنعت فشن چه دستاوردهایی به همراه دارد؟

او می‌گوید: «مد راهی است برای بیان شخصیت افراد و همچون دنیای فیزیکی، هر فردی می‌تواند آواتار منحصربه‌فرد خود را در متاورس انتخاب کند. حتی آواتار نیز خود یک مد منحصربه‌فرد است؛ یک بیان دیجیتالی از شخصیت شما و اینکه چگونه می‌خواهید دیگران شما را درک کنند.»

به هر تقدیر، پیشرفت دنیای دیجیتال تمامی ندارد و این روزها واقعیت مجازی برای ایجاد پیوند میان جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، صنعت فشن را هم بی‌بهره نگذاشته است.