گروه مد و لباس هنرآنلاین: مواجهه اولیه یک خریدار و مصرف کننده با یک محصول عرضه شده، رخ یا وضعیت ظاهری آن است. ظاهری آراسته با فرمی جذاب و رنگ‌های چشم‌نواز که پیش از پی بردن به ویژگی‌های کیفی محصول، مشتری را ترغیب به پیگیری در تهیه آن کرده تا در نهایت پس از پسند کامل آن، اقدام به خرید کند؛ در نتیجه در یک کلام باید گفت، مکث و تأمل ابتدایی مشتری یک کالا، ظاهر آن است؛ این ظاهر آراسته در شیوه سنتی عرضه و تقاضای کالا، ویترین شدن آن است که فرد در برخورد با آن از میان تنوع موجود، یکی که از همه گیراتر است را برگزیده و وارد فاز بعدی یعنی ارزیابی کیفی و در نهایت خرید آن می‌شود.

رخ و ظاهر کالا در اغلب مواقع حرف نخست را حتی به نسبت کیفیت و ویژگی و قابلیت خود کالا می‌زند؛ مثال واضح در این زمینه برای تقریب ذهن، زعفران ایرانی است که کیفیت آن در کل دنیا مثال زدنی است اما تا همین چند سال پیش که عرضه آن به شکل فله‌ای و بدون در نظر گرفتن اصول بسته بندی به انجام می‌رسید، شاهد بودیم که با قیمتی نازل در بازار جهانی و از سوی نوعاً شرکت‌های خارجی بودند، خریداری می‌شد و آنها زعفران را در فرم و اشکال چشم‌نواز بسته‌بندی و به قیمتی گزاف با سودی چند برابر عرضه کرده و به فروش می‌رساندند.

براین اساس و بدون ‌شک یکی از ملاک‌های جذب مشتری نسبت به کالا و خرید آن، بسته‌بندی و یا اصطلاحاً پک شدن آن است به ویژه اینکه در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از مواجهه مشتری با کالا که پوشاک هم جزئی از این چرخه است و منجر به سفارش و خرید آن می‌شود، به شکلی آنلاین به انجام می‌رسد.

در چنین شرایطی و با حذف ویترین فروشگاهی که رویارویی مستقیم مشتری با محصول را در پی داشت، شکل بسته‌بندی پوشاک و بارگذاری عکس آنها در صفحات و شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی صرف‌نظر از دیگر امتیازاتی که فروشنده اقدام به ارائه آن می‌کند و تخفیف و امکانات پشتیبانی محصول، نمونه بارز آن است، موجب می شود مشتری را با درنگ بیشتری نسبت به سایر مشخصات و ویژگی‌های پوشاک مورد نظر دقیق شده و به احتمال زیاد خرید آن را در برنامه خود قرار دهد.

برای پی بردن به تأثیر بلامنازع بسته‌بندی مناسب پوشاک در ترغیب مشتری به منظور خرید آن به آماری که سایت «زود پک» در این مورد ارائه کرده است، می‌توان رجوع کرد:

ـ52 درصد از افراد تمایل بیشتری به خریدهایی با بسته بندی زیباتر دارند.

ـ92 درصد افراد تمایل به دریافت بسته‌‌بندی بعد از خرید دارند. این موضوع برای هر دو گزینه خرید آنلاین و حضوری صدق می‌کند.

74 درصد از خریداران جوان تمایل به اشتراک گذاشتن آنباکسینگ خرید خود در صفحات مجازی دارند. این موضوع یک تبلیغ رایگان اما مؤثر برای فروشندگان است.

به طور قطع با توجه به فرم پوشاک تولید شده، نقش و نگارهای موجود در آن، بافت پارچه و بسیاری دیگر از مؤلفه‌ها، بسته‌بندی پوشاک نیز  باید از دانش و بینش هنرمندانه طراح و سازنده پک‌های بسته‌بندی برخوردار بوده تا ضمن بیان و بروز تمامی ملاک‌های کمی و کیفی پوشاک، نقش مکمل را در زمان خرید محصول ایفا کرده و نخستین محرک مشتری برای پیگیری و خرید آن باشد.