گروه مد و لباس هنرآنلاین: رفیعه رازبانی با سابقه 15 سال فعالیت در زمینه طراحی و تولید لباس درباره شرایط حاکم بر بازار پوشاک در نیمه دوم سال به هنرآنلاین گفت: این را بر اساس تجربه خود و بسیاری دیگر از همکارانم می‌گویم که رکود فعلی بازار پوشاک از برخی مقاطع در دوران کرونا هم بیشتر است و علت اصلی این مسئله، افزایش قیمت مواد اولیه در فرایند تولید و کاهش توان خرید مردم است.

او افزود: امروز اگر شاهد کاهش کیفیت طراحی لباس بر اساس مشاهدات میدانی هستیم، علت را باید در کاهش توان خرید مردم و مشکلات بخش تولید جویا شد و نه توان طراحان.

این طراح برگزیده برخی ادوار جشنواره مد و لباس فجر، از حضور جمع قابل‌توجهی از طراحان و تولیدکنندگان در حوزه آموزش خبر داد و گفت: وقتی تولیدکننده و مشتری قادر به پرداخت هزینه طراحی به طراحان لباس نیستند و قدر هنر و زحمات آن‌ها آن‌گونه که باید دانسته نمی‌شود، این طیف از جامعه یا به طور کل زمینه فعالیت خود را تغییر می‌دهند و یا مشغول آموزش در حوزه مد و لباس می‌شوند که در هر دو صورت، چنین جریانی به نفع طراحی و تولید لباس در ایران نیست؛ جریانی که در دهه 90 آن‌گونه رشد کرد و موجب تحولی عظیم در بازار داخلی پوشاک شد.

او تأکید کرد: البته که شیب نزولی کیفیت طراحی لباس متأثر از کاهش توان خرید مخاطبان است و در چنین شرایطی تولیدکننده مجبور است مبتنی بر توان خرید اکثریت اجتماع طرحی را خریداری کند و هزینه تولید را در حالتی خوش‌بینانه با حفظ کیفیت به حداقل رساند.

رازبانی در پایان با انتقاد از وضعیت نظارت بر مواد اولیه موجود در بازار پوشاک اظهار داشت: مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا در شرایطی که مانع واردات مواد اولیه از کشورهای صاحب نام در این حوزه شده‌اند، بودجه لازم برای تقویت بنیه‌های داخلی را صرف نمی‌کنند و امروز من به‌عنوان تولیدکننده مجبور هستم در شرایطی که سفارش مواد اولیه مورد نیاز خود را به‌ویژه در بخش منسوجات به ثبت رسانده‌ام اما پس از مشاهده اصل محصول، آن‌ها را به دلیل کیفیت پایین مرجوع کنم و در اینجا هم به لحاظ مالی متضرر شوم و هم بخشی از وقت خود و همکارانم تلف شود.