گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکی از مقوله‌ها در روزهای آغازین سال تحصیلی، تأمین کفش مناسب برای دانش‌آموزان است و به حتم با توجه به مدت زمانی که پای دانش‌آموزان در مدرسه درون کفش قرار دارد، باید علاوه بر راحتی، باکیفیت و مرغوب باشد و سلامت و بهداشت پای آنها را نیز تضمین کند.

با این همه در اغلب اوقات با مراجعه به بازار به ویژه مراکز بورس برای خرید کفش، این امر مشاهده می‌شود که هیچ ملاک و معیاری برای تأیید صحت و سلامت کفش مورد نیاز مشتریان وجود ندارد و فروشندگان غالباً با این استدلال که کفش انتخابی خریداران برند اوریجینال (اصلی) و یا فیک (تقلبی) است، آنها را یا در خرید خود اطمینان می‌دهند یا از آن برحذر می‌دارند که در این صورت حتی اگر والدینی اقدام به خرید کفشی کنند که به قول فروشنده برند اصلی نیست، شخص خریدار را مسئول عواقب آن از نظر کیفیت مطلوب جنس خریداری شده و یا حتی سلامت و بهداشت آن می‌دانند.

این در حالی است که اغلب فروشندگان به ندرت استدلالی مبنی بر ادعای خود که کفش خریداری شده اصلی است یا تقلبی، دارند و خریدار در موضعی مذبوحانه با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته است یا اصلی را می‌خرد و یا غیراصلی آن را که البته فروشنده مدعی آن بوده است، آن هم با تفاوت قیمتی فاحش که البته در ظاهر چندان تفاوتی در موارد مصرفی و به کار رفته در هر دو وجود ندارد درصورتی‌که خریدار کفش با برند اصلی قاعدتاً باید تفاوتی با نمونه تقلبی آن را حس کرده و اطمینان کافی از خریدی که انجام داده است، داشته باشد.

نکته دیگر آنکه در اغلب موارد، خدمات پس از فروش و گارانتی برای آن نیز در نظر گرفته نمی‌شود و نتیجه اینکه هم خریدار کفش برند اصلی و هم کفش برند تقلبی در نهایت چندان از خرید خود راضی نیستند؛ چه خریدار کفش اصلی که با توجه به هزینه‌ای که کرده است، خدماتی را در آینده دریافت نمی‌کند و چه خریدار کفش تقلبی که اطمینان دارد چیزی که آن را خریده است، طول عمر کمی خواهد داشت.

خلاصه آنکه در چنین بازاری به ندرت مرجعی برای آنکه خریدار آن را برای اطمینان از صحت خرید خود قرار دهد، وجود دارد و نکته جالب توجه اینکه گاهی حتی کفش به ظاهر بی‌کیفیت که مورد ادعای فروشنده بوده است، به نسبت کفشی که در لفظ اصل و اورجینال بود، از ماندگاری بیشتر برخوردار بوده و رضایت خریدار را هم در پی دارد چرا که قیمت آن حتی تا یک سوم و یا یک چهارم قیمت کفش برند اصلی بوده است و چندان  فشار هزینه‌ای را متوجه سرپرست خانوار نکرده است.

از سویی دیگر، مکانیزم مشخصی برای واردات کفش وجود ندارد و براین اساس آنچه که تحت عنوان کفش برند اصلی با قیمت گزاف در بازار وجود دارد، گاه به شکل غیرقانونی و قاچاق در معرض فروش قرار می‌گیرد که چنین شکل و شمایلی از عرضه و تقاضای پاپوش چه برای بزرگسال و چه برای کودک و نوجوان به طور قطع از پشتوانه خدماتی برخوردار نیست و خریدار تنها در زمان خرید کفش با ادعای برند اصلی، پولی چند برابری را برای کالایی هزینه می‌کند که به ندرت افرادی زیر بار مسئولیت تضمین کیفیت آن خواهند رفت.