گروه مد و لباس هنرآنلاین: زهرا رسول‌زاده نمین در بخش پیشکسوتان یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با هنر تاپستری مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

او درباره پیشینه فعالیت خود در این حوزه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در رشته مجسمه‌سازی از دانشگاه سوره فارغ‌التحصیل شدم و از اوایل دهه 70، تدریس در دانشکده هنرهای زیبا را آغاز کردم و در حال حاضر در رشته‌های تاپستری، مجسمه‌سازی و سفال جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران تدریس می‌کنم.

رسول‌زاده نمین افزود: طی سال‌های اخیر، بیشتر تمرکز خود را روی هنر تاپستری گذاشته‌ام که هر چند ریشه‌های این هنر مشتمل بر انواع بافت‌ها، گره‌ها و دوخت‌های سنتی در کشورمان ایران است اما به روایت تاریخ اوج شکوفایی این هنر از قرن 14 در کشور فرانسه و با بافت آیات کتاب مقدس انجیل بوده است که بعدها به گونه‌هایی دیگر همچون هنر گوبلن‌دوزی در همین کشور رواج یافت و به بسیاری از نقاط جهان صادر شد.

این هنرمند پیشکسوت عرصه تاپستری با اشاره به اینکه این هنر پلی میان گذشته، حال و آینده است که تمام بافته‌ها، گره‌ها و دوخت‌ها را شامل می‌شود، اظهار داشت: یکی از نکات حائز اهمیت و مستتر در این رشته هنری، وجوه توجه آن به امر حفاظت از محیط‌زیست است که طی آن با استفاده مواد و متریال اضافی شامل پارچه و نخ کارخانه‌های نساجی و تولیدی‌ها، محصولات کاربردی و آثار هنری متنوعی طراحی و ساخته می‌شود و از تابلوهای مختلف گرفته تا ملزومات تزئین روی لباس، پرده، پاراوان و مواردی از ایندست خلق می‌شوند.

او تصریح کرد: اوایل دهه 90 بود که نخستین کتابم با عنوان «تاپستری» را به رشته تحریر درآوردم و آن را چاپ و راهی بازار نشر کردم که البته نه‌فقط در برابر این کتاب که در برابر تمام آثارم در زمینه تاپستری، ا از همان ابتدا واکنش‌های متفاوتی را دریافت می‌کردم و درحالی‌که بسیاری ازاین‌گونه هنری به‌عنوان هنری شامل تلفیق سنت و مدرنیته یاد می‌کنند اما عده‌ای چنین رویکرد جدیدی به هنرهای سنتی را نمی‌پذیرند.

او ادامه داد: بااین‌همه طی سال‌های اخیر بر تعداد افراد فعال در این زمینه افزوده ‌شده و در نمایشگاهی که سال 79 از آثارم به میزبانی گالری زنده یاد منصوره حسینی برپا کردم با بسیاری از هنرمندان رشته تاپستری آشنا شدم.

مدیر نگارخانه «زرنا» با اشاره به اینکه به‌زودی کتاب جدید خود با عنوان «اسرار و رموز هنر تاپستری» را به چاپ می‌رساند، اذعان داشت: هنر تاپستری در بسیاری از رویدادهای فشن جهان نقش پر رنگی دارد و نگاه جدیدی را به انواع بافت، گره و پارچه سازی وارد کرده است که در ارتباط با خودم باید بگویم بیشتر تمرکزم روی انواع بافته‌های گیاهی با شعار «طبیعت را به خانه می‌آورم» بوده است.

رسول‌زاده نمین در خاتمه از توجه برگزارکنندگان یازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر به هنر تاپستری تقدیر کرد و گفت: چنین فرصت‌هایی می‌تواند زمینه ورود نگاه جدید از سوی جامعه به چنین هنری را فراهم آورد و زمینه را برای احیای بسیاری از دوخت‌ها و دست بافته‌های سنتی در کنار رویکردهای مدرن به مقوله هنرهای تجسمی فراهم آورد.

تصاویری از آثار تاپستری این هنرمند را در ادامه ببینید: