گروه مد و لباس هنرآنلاین: نجمه رادمنش هنرمند 34 ساله اهل استان یزد، گلدوزی را از 9 سالگی آغاز کرده و پس از تحصیل در رشته‌های طراحی لباس و نقاشی و گذراندن دوره‌های آموزشی انواع دوخت‌های سنتی ایرانی، این روزها مشغول آموزش، طراحی و تولید نمونه‌های خلاقانه‌ای از تلفیق نقاشی و سوزن‌دوزی با تکیه بر انواع دوخت است.

رادمنش درباره فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از زمان آغاز فعالیت‌هایم همواره به این فکر می‌کردم که به دنبال ایده‌های نو برای جلب‌توجه نوجوانان و جوانان به هنر در حال فراموشی سوزن‌دوزی باشم که خوشبختانه در سال‌های اخیر به لطف و همت بسیاری از بزرگان این حرفه در شهرهای مختلف مجدد شاهد احیای دوخت‌های سنتی مناطق مختلف هستیم.

او با اشاره به اینکه در 6 سال اخیر بیشتر تمرکز خود را روی طراحی آثار و محصولات تلفیقی از نقاشی و سوزن‌دوزی گذاشته است، اظهار داشت: برای رونق فعالیت‌هایم تلاش کردم دامنه دانشم نسبت به دوخت‌های سنتی را افزایش دهم و یکی از موضوعات مهمی که در آن دوره ذهنم را به خود جلب کرد این بود که می‌توان به دنبال دوخت‌های خلاقانه و جدیدی از میان نمونه‌های متداول دوخت در این سوزن‌دوزی‌ها و گلدوزی‌ها بود که به لطف آن‌ها طرح‌های بسیار جذابی به وجود می‌آمدند. البته انتخاب طرح زمینه برای نقاشی و نقاط قابل توجه برای دوخت یا اضافه کردن تکه‌های نخ و پارچه هم از بخش‌های مهم این فعالیت هنری است.

این هنرمند عرصه طراحی لباس و دوخت‌های سنتی در ادامه تصریح کرد: به دنبال ابداع دوخت‌های تازه برای ایجاد سبکی نوآورانه در انواع رودوزی و سوزن‌دوزی هستم و به جد معتقدم همان‌گونه که ما این طیف گسترده و متنوع از دوخت‌های سنتی را از گذشتگانمان به ارث برده‌ایم، ما هم می‌توانیم خالق دوخت‌های سنتی برای نسل‌های بعد باشیم.

رادمنش با تأکید بر اینکه موج جدیدی از تابلوهای گلدوزی با متریال‌های مختلف پس از سال‌ها مجدد موردتوجه و پسند جامعه ایرانی قرار گرفته است، اذعان داشت: پیشرفت‌های مرتبط با طراحی و بافت پارچه نیز به کمک این بخش آمده و به‌طور مثال در همین شهر یزد ما شاهد بافت انواع جدید و متنوعی از پارچه‌های دارایی هستیم که در طراحی و ساخت کیف، مانتو، شال و روسری و همچنین تابلوهای تزئینی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

او در خاتمه، اینستاگرام را به‌عنوان یکی از برنامه‌های پرکاربرد در فضای مجازی از نقاط عطف فعالیت خود و سایر همکارانش در نقاط مختلف کشور برشمرد و تصریح کرد: این فضا تنها فرصت ما برای فروش آثار و محصولاتمان است که البته امیدواریم در صورت ازسرگیری رخدادهای نمایشگاهی بتوانیم دیگربار در کنار دوستان و همکارانمان به عرضه و فروش محصولاتمان در سراسر کشور اقدام کنیم.