گروه مد و لباس هنرآنلاین: مرجان خسروشاهی، طراح و تصویرساز لباس، مدرس دانشگاه و عضو کمیته تخصصی لباس بانوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درباره جزئیات این بخش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به مندرجات موجود در فراخوان بخش رقابتی این دوره، حوزه طراحی لباس اجتماع بانوان نیز به موازات و مشابه با دیگر بخش‌ها برگزار می‌شود اما در توضیح برخی نکات مهم باید بگویم که در بخش مهارت‌جویی، ایده‌پردازی به صورت انفرادی و در قالب تصاویر دستی و نرم‌افزاری بوده و طراحی و تصویرگری پوشاک بانوان در قالب پوشش رسمی و غیررسمی قابل‌ارائه است.

او با تأکید بر لزوم افزایش دقت هر چه بیشتر طراحان در روند خلق اثر اذعان داشت: افرادی که در بخش مهارت جویی شرکت می‌کنند، باید آثار را به‌صورت فردی ارسال کنند، فرمت ارائه طرح‌ها باید بر اساس شیت نمونه طراحی‌ها ویژه بخش لباس اجتماع بانوان مذکور در فراخوان باشد و ازآنجایی‌که ایجاد بسترهای اشتغال‌زایی در این بخش موردتوجه قرارگرفته، محدودیت سنی ۳۵ سال را برای شرکت‌کنندگان قائل شده‌ایم که در این راستا باید بر این مهم تأکید کنم که قرار است این افراد توسط افراد متخصص در بخش منتوری هدایت ‌شوند و پس از رفع عیوب احتمالی موجود در طرح، آثار برتر برای تولید انبوه آماده شوند.

خسروشاهی افزود: اما در بخش مهارتی فراخوان طراحی لباس بانوان، محدودیت سنی وجود ندارد و همچنین آثار باید به دو شیوه اصل اثر به‌صورت نمونه فیزیکی و عکس ارسال شوند. در این بخش، شکل برش، رنگ و اجزای پارچه، سن کاربر ، انتخاب جنس پارچه، جزئیات دوخت محصول و میزان و نحوه بکارگیری دانش فنی در طراحی الگو و همچنین دقت به ابعاد اقتصادی طرح پس از تولید از مهم‌ترین نکات در روند ارزیابی آثار خواهد بود و نکته مهم دیگر اینکه در این بخش الزامی برای تصویرسازی وجود ندارد و افراد می‌توانند با ذکر اسامی به شکل گروهی برای حضور در جشنواره ثبت نام کنند.

عضو کمیته تخصصی لباس بانوان در یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با اشاره به اینکه قالب ارزیابی برای هر دو بخش مهارت جویی و مهارتی، میزان کاربردی و هنری بودن طرح است، اظهار داشت: منظور از کاربردی بودن طرح، قابلیت تولید انبوه بوده و بخش هنری به نوع سفارشی و تولید محدود لباس مرتبط است. نکته شاخص و وجه تمایز قابل‌ذکر این دوره آن است که زیبایی‌شناسی نمادها و توجه به امر احیای لباس محلی اقوام در آثار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استعدادیابی، بسترسازی برای نوآوری و خلاقیت و مفاهیمی همچون ارتقاء کیفیت در تولید ملی به جد مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت.

خسروشاهی به برقراری پیوند بیشتر میان ابعاد هنری دانشگاهی و تولیدی صنعتی آثار اشاره و تصریح کرد: قرار  است که برترین طراحان و افراد مستعد در این بخش شناسایی‌شده و به افراد فعال در صنعت پوشاک متصل شوند.

او درباره انتخاب عنوان «ایران، سرزمین تعامل» به‌عنوان رویکرد اصلی این دوره از جشنواره مد و لباس فجر گفت: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای شاخص اسلامی با پیشینه فرهنگی هنری غنی همواره این توانایی را دارد که جریان سازی در عرصه مد را در ایران و دیگر کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی رقم زند و اگر ابعاد زیبایی شناسانه و کیفیت محصول مبتنی بر شاخصه‌های عفیفانه ایرانی و اسلامی لحاظ شود و همچنین نیاز روز جامعه در نظر گرفته شود، درنهایت طرح‌ها می‌توانند به خلق تفکر مد ساز و جریان ساز منتج شوند.

این مدرس دانشگاه افزود: امید است به همت طراحان، رویکرد «ایران، سرزمین تعامل» بر مبنای فرهنگ غنی کشورمان و همراه با چاشنی خلاقیت، بتواند سبک جدیدی از پوشش عفیفانه را مبتنی بر فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی ایجاد کند.

خسروشاهی به گرایش‌های تأکیدی و مکمل مندرج در فراخوان این دوره از جشنواره شامل نمادشناسی در هنر اسلامی ایرانی، طرح‌های مرکب اقتباس‌شده از فرم و نقوش لباس اقوام و توجه به رنگ سبز ایرانی اشاره و بیان کرد: رعایت این شاخصه‌ها به شکل اصولی می‌تواند امتیاز را برای طرح‌های ارسالی ارتقا دهد اما اجباری در رعایت بی‌چون‌وچرای این موارد در خلق آثار نیست؛ همچنین در توضیح نماد شناسی در هنر اسلامی ایرانی باید بگویم که طراحان می‌توانند از نمادهای مرتبط با ایران پیش از اسلام هم به عنوان منابع الهام در طراحی‌های خود بهره گیرند.

عضو کمیته تخصصی لباس بانوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر درباره معیارهای ارزیابی آثار گفت: مهم‌ترین معیارهای ارزیابی مواردی همچون نوآوری، زیبایی، تناسب و کارایی طرح است که مکمل هم بوده حال آنکه خلاقیت باید به‌موازات نیاز جامعه و کاربردهای اثر باشد. از سوی دیگر تناسب طرح لباس با پارچه و منابع الهام و در نهایت ارائه باکیفیت طرح از هر لحاظ حائز اهمیت است و طرح باید گویای مفاهیم در ذهن طراح و متناسب با الگوسازی و استانداردهای موردنیاز باشد.

او ادامه داد: اگر طرحی با هدف تولید در آینده خلق شود باید به موضوعاتی همچون مد پایدار و میزان مزایا و معایب آن لباس برای محیط‌زیست ورود کند و همچنین استفاده بهینه از مواد اولیه و در نظر گرفتن شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و شئون پوششی، قواعد پوشانندگی و عرف را در نظر بگیرد. نکته مهم دیگر مرتبط با معیارهای ارزیابی اینکه استفاده از بخشی از پارچه لباس اقوام روی لباسی دیگر، خلاقیت به شمار نمی‌رود و خلاقیت باید در فرم‌ها و برش‌ها در بخش‌های مختلف لباس مشاهده شود.

خسروشاهی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: علاقه‌مندان حتی اگر تنها با هدف محک زدن خود در این دوره از جشنواره شرکت کنند هم قدم مؤثری در مسیر حرکتی خود برداشته‌اند و حداقل این است که برای شرکت در این دوره از جشنواره گواهی حضور دریافت و رزومه خود را تقویت می‌کنند و ازآنجاکه زمان کوتاهی برای داوری و رساندن آثار به بخش نهایی در نظر گرفته شده، لطفاً افرادی که برای حضور در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند، در اسرع وقت آثار خود را ارسال کرده و کار را به‌روزهای پایانی مهلت ارسال اثر موکول نکنند.

او تأکید کرد: احتمال کمی برای تمدید مهلت ارسال آثار وجود دارد و ازآنجاکه امسال نخستین سالی است که دو جشنواره مد و لباس فجر یکی در تیرماه و دیگری در زمان متداول هرساله یعنی بهمن‌ماه برگزار می‌شود، امید است شاهد رخدادهای مثبت و اتفاقات درخور توجهی از سوی طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس کشور و در نتیجه جهشی رو به جلو باشیم.