گروه مد و لباس هنرآنلاین: مرضیه یاری‌بخت از هنرمندان عرصه قلم‌کاری روی پارچه در استان اصفهان درباره شرایط حاکم بر این حوزه و فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سال‌ها پیش، علاوه بر ورود به بسیاری از حوزه‌های صنایع‌دستی به هنر قلم‌کاری روی پارچه علاقه‌مند شدم و پس‌ازآن به شکل حرفه‌ای و کارگاهی به این حوزه ورود کردم.

او در ادامه اظهار داشت: جنس پارچه‌ای که در این هنر کاربرد دارد، تمام پنبه است که اتفاقاً هم قابلیت استفاده در فصل گرم  و هم فصل سرما را دارد و در ادامه به دلیل شیوه اجرای هنر قلم‌کاری روی پارچه، انواع اجزای پوشش از شال و روسری گرفته تا پیراهن و مانتو و شلوار در زمره لباس‌های سنتی بسیار محبوب به‌ویژه نزد جوانان به شمار می‌روند و البته دیگر کالاها همچون پرده‌ها و رختخواب‌ها هم از محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند.

یاری بخت درباره نحوه اجرای این هنر روی پارچه بیان کرد: در تولید این گروه از لباس‌های سنتی از تکنیک‌های مختلف چاپ استفاده می‌شود. در مرحله نخست، عملیات تثبیت رنگ روی پارچه زمینه انجام شده و پارچه پیش از برش به کارگاه چاپ فرستاده می‌شود تا نقش موردنظر بر روی آن توسط قالب‌هایی از جنس چوب که غالباً چوب گردو است، زده می‌شود. همچنین برای تثبیت و همچنین زیباتر شدن رنگ‌های بکار رفته، هنرمندان از موادی همچون پوست انار و ریشه روناس در پاتیل‌های رنگرزی استفاده می‌کنند.

این فعال عرصه قلم‌کاری به تنوع طرح‌هایی که پیش از چاپ روی چوب کنده‌کاری می‌شوند اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها از گل، بته و جقه و داستان‌های شاهنامه گرفته تا بسیاری دیگر از نقوش روی چوب به‌منظور چاپ کنده‌کاری می‌شود و چه‌بسا یکی از نکات مهمی که محصولات دارای هنر قلم کاری روی پارچه را از دیگر محصولات متمایز می‌کند همین طرح‌های قابل‌استفاده است که البته در ارتباط با این موضوع باید این را بگویم که شاید یکی از مشکلات ما در این حوزه به مقوله کپی کاری دیگر همکارانمان بازگردد که درنتیجه طرح‌ها از وضعیت منحصربه‌فرد بودن و مختص یک برند خاص بودند درمی‌آید و تشخیص اصل از فرع را برای مشتری ناآشنا دشوار می‌سازد.

یاری بخت در خاتمه به وضعیت بازار این هنر اشاره کرد و گفت: اگر بخواهم حرف دلم را بزنم باید بگویم که دل ما فعالان این حوزه، بازار فروش ثابت می‌کند حال آنکه اغلب هنرمندان این عرصه به دلیل نداشتن بازار فروش ثابت و دائمی و تمرکز روی فروش از طریق صفحات اینستاگرام از مواهب بازارهای سودمند محروم هستند و از سوی دیگر همگی امکان شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را ندارند که به عقیده من در راستای سامان دادن به این وضعیت، مسئولان می‌توانند برای هرکدام ازاین‌گونه‌های هنری به‌طور مشخص بازاری را ایجاد کنند که مخاطبان بدانند برای تهیه محصولات هرکدام از این حوزه‌ها به کدام بازار در کدام منطقه مراجعه کنند.