گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکی از پیشوندهای شایع برای عناوین رویدادهای حوزه مد و لباس در یکی دوسال پیش از شیوع ویروس کرونا، «استارتاپ» بود و بسیاری از فعالان این حوزه بدون توجه به معنا و مفهوم این عنوان، آن را به رخدادهای مورد نظر خود از مسابقه گرفته تا هر شکل و شیوه‌ای از هم‌نشینی و مباحثت درباره موضوعات روز مد و لباس ایران و جهان اطلاق می‌کردند.

دیکشنری وبستر کلمه استارتاپ را به این صورت تعریف کرده است که استارت آپ یک کسب و کار جدید  است که بر اساس این تعریف، دامنه مشاغل استارتاپی بسیار گسترده خواهد بود یعنی اگر شما یک مغازه یا فروشگاه کوچک یا مثلاً یک آنلاین شاپ کوچک اینستاگرامی هم راه‌اندازی کنید، استارتاپ تأسیس کرده‌اید.

استیو بلنک که او را از پیشگامان نظریه‌پردازی در حوزه‌ استارتاپ می‌دانند، استارتاپ را چنین تعریف می‌کند: «سازمانی که شکل گرفته تا مدل کسب و کار خود را جستجو کند. مدل کسب و کاری که قابل تکرار و مقیاس‌پذیر است.»

در تعریف استیو بلنک سه نکته‌ کلیدی درباره‌ ویژگی های استارتاپ وجود دارد:

نخست این‌که مجموعه‌های استارتاپی هنوز در وضعیت ابهام هستند و مدل کسب و کار خود را کشف نکرده‌اند. یعنی هنوز دقیقاً‌ نمی‌دانند محصول‌شان چیست و مشتریان‌شان چه کسانی هستند و چگونه قرار است با ارائه‌ محصول به مشتریان خود، ارزش ایجاد کنند.

دومین ویژگی استارتاپ این است که شرکتهای استارتاپی به دنبال یک مدل تکرارپذیر می‌گردند یعنی مدلی که بتوانند به سادگی آن را از یک محصول به محصول دیگر توسعه دهند.

و سومین ویژگی استارتاپ‌ها این است که مدل کسب و کار آن‌ها مقیاس پذیر است یعنی همان کاری را که امروز مثلاً برای ۵۰ مشتری انجام می‌دهند، به صورت بالقوه بتوانند برای ۵۰۰۰ یا ۵۰۰۰۰۰ مشتری هم انجام دهند.

بر اساس چنین تعاریفی، هیچکدام از رویدادهایی که عنوان استارتاپ را در حوزه مد و لباس به خود اختصاص دادند، حقیقتاً استارتاپ نبودند و تنها در حد و اندازه یک رویداد به منظور گردهمایی فعالان همراه با یک افتتاحیه و اختتامیه بعضاً باشکوه به سرانجام می‌رسیدند.

به هر روی ترویج مفهوم استارت آپ خیلی قدیمی نیست و شاید تنها یک یا دو دهه از استفاده از این لفظ در ایران و سایر نقاط جهان می‌گذرد، اما متأسفانه به دلیل جذابیت یا به هر حال رقابت‌های ناسالم، شاهد استفاده پرتکرار از این عنوان برای مشاغل مختلف هستیم. این در حالی است که استفاده از این عنوان برای کسب‌وکارهای مختلف هیچ اعتباری به آنها نبخشیده است و این تلاش و کوشش گروه عضو در این تیم است که می‌تواند باعث موفقیت آنها شود.

حال و بر اساس آنچه گفته شد، اگر با فروکش کردن تب کرونا، به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید کسب و کار از دریچه ایده‌پردازی هستیم باید رخدادهای خود را چه در بخش دولتی و چه خصوصی با مفاهیمی مانند تازه بودن، منحصر به فرد بودن و تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد همراه سازیم.

و نکته آخر آنکه نه تنها پیشرفت استارتاپ‌ها حتی در حوزه‌هایی فرهنگی و هنری همچون مد و لباس به مبانی اصولی علمی وابسته است، حتی تبلیغات و فروش محصولات و دستاوردها نیز باید با مبانی علمی و آینده‌نگر روز دنیا همراه باشد.