گروه مد و لباس هنرآنلاین: ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین(ع)» از 31 شهریور تا سوم مهرماه از ساعت 10 الی 17 در فرهنگستان هنر به نشانی تهران، تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و طالقانی میزبان علاقه‌مندان بود. این رویداد در بخش‌های طراحی و دوخت لباس اجتماع بانوان، چادر، پوشش سر، طراحی و دوخت لباس مردانه، طراحی پارچه، مجموعه‌سازی، تصویرسازی و مقاله‌نویسی برپا شد.

 سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه سوم خردادماه از آثار به نمایش درآمده در ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی بازدید کرد و در جریان روند برپایی این رویداد و جزئیات آثار رسیده به این نمایشگاه قرار گرفت.

حسینی در این بازدید، با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر، مقوله طراحی لباس در حرکتی رو به جلو مورد توجه قرار گرفته و شاهد برپایی رویدادهایی همچون نمایشگاه لباس عاشورایی با تکیه بر همین روند طراحی لباس هستیم، اظهار داشت: توفیقات به دست آمده در نمایشگاه، جلوه و نمود خاصی دارد و این رخداد در امتداد حرکت سال‌های اخیر طراحان به منظور نمایش ابعاد یک واقعه بزرگ برای طراحی پوششی روزآمد و متناسب شکل گرفته که مبین اعتقادات ما نیز است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: پوشش دو سطح عام و خاص دارد. پوشش عام به منظور انجام امور روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد و پوشش خاص برای شرکت در یک مراسم رسمی استفاده می‌شود حال آنکه این نمایشگاه به مناسبتی برپا شده که قصد دارد پوششی خاص را معرفی سازد بنابراین این لباس‌ها، لباس‌های عام روزمره نیستند و ای بسا افراد بسیاری از جامعه ما در سوگواره‌های مذهبی لباس‌هایی بر تن کنند که در دیگر ایام کاربردی نباشند.

او گفت: اینکه استفاده از نمادهای عاشورایی در طراحی این لباس‌ها تا چه حد عیان و آشکار و یا مستتر هستند، به ذوق، نگاه و انتخاب طراحان باز می‌گردد و رشته طراحی لباس یا حوزه طراحی لباس عاشورایی زمانی به اوج خود می‌رسد که در یک ارتباط تنگاتنگ با عرصه‌های بینارشته‌ای قرار گیرد. به طور مثال در بخشی از آثار بخش مجموعه‌سازی این نمایشگاه، استفاده از حروف خوشنویسی ایرانی در طراحی لباس به چشم خورد و طبیعتاً هنرمندی که سلطه بیشتری در استفاده از ظرفیت‌های خوشنویسی دارد، در زمان طراحی لباسی آراسته به حروف زبان یا متون ادبی، قادر خواهد بود ظرفیت‌ها را جوری مورد استفاده قرار دهد که جذابیت بیشتری به اثر بخشیده شود.

حسینی در ادامه به وظیفه و تکلیف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با برپایی این دست رویدادها نیز اشاره و تصریح کرد: مسئولیت این نهاد، ترغیب، حمایت، تشویق و ساماندهی هنرمندان در امر طراحی آثار نمونه و مبتنی بر فکر و فرهنگ داخلی و همچنین ایجاد هماهنگی با سایر نهادهای مسئول در بخش تولید عرصه مد و لباس به عنوان دستیار وزارت فراهنگ و ارشاد اسلامی در فاز نخست است و سوق دادن این طرح‌ها به سمت تولید، ماحصل گفتگو میان طراحان و تولیدکنندگان خواهد بود که علاوه بر جنبه‌های هنری، موضوعاتی همچون کارکرد لباس‌ها، نوع پارچه، نوع دوخت و شیوه تولید انبوه را نیز در برخواهد گرفت.

او تأکید کرد: در نهایت مسئولیت آنچه در بازار به عنوان لباس عرضه می‌شود بر عهده وزارت صمت و نهادهای صنفی مرتبط با موضوع است و طبیعتاً در جلسات کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و کمیسیون‌های تخصصی، نمایندگانی از وزارت صمت نیز حضور دارند که به این حوزه ورود کنند و از تمام ظرفیت‌های موجود به نفع کشور بهره گیرند.