گروه مد و لباس هنرآنلاین: با پایان زمان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی، داوری آثار از دو روز گذشته آغاز شده و داوران پس از برگزاری نشست توجیهی با دبیر جشنواره و پس از تقسیم‌بندی گروه‌ها بر اساس رشته‌ها به هم‌اندیشی و امتیازدهی آثار پرداختند.

این در حالی است که بنا بر اعلام هیئت‌داوران، 20 آیتم برای امتیازدهی آثار معین شده و امتیازها از صفر تا ۱۰ خواهد بود.

جشنواره‌ بین‌المللی صنایع‌دستی شامل بخش‌های مسابقه بین‌المللی نشان دست خلاق، نشان همای زرین، مسابقه ملی فرش، مسابقه ملی طراحی فرش دستباف، مسابقه طراحی خلاقانه صنایع‌دستی، مسابقه ملی طراحی پوشاک با صنایع‌دستی، مسابقه  بسته‌بندی صنایع‌دستی و مسابقه ملی استارتاپ‌های صنایع‌دستی است و کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی و اجلاس شهرهای جهانی و ملی صنایع‌دستی به همراه نمایشگاهی از آثار هنرمندان، در حاشیۀ آن برگزار می‌شود.

در این جشنواره بالاترین نشان صنایع‌دستی دنیا در جمهوری اسلامی ایران یعنی نشان «دست خلاق» به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

نشان «دست خلاق»، برای پاسداری و نکوداشت مقام شامخ و ارزنده هنرمندان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، به‌عنوان عالی‌ترین نشان این حوزه در عرصه‌های بین‌المللی در نظر گرفته‌شده و برای اولین سال برگزاری به شش هنرمند (سه هنرمند داخلی و سه هنرمند خارجی) اهدا می‌شود و نام دارندگان این نشان نیز به‌عنوان میراث زنده بشری در حافظه تاریخی هنری دنیا ثبت و ضبط خواهد شد.

 دومین بخش مهم این جشنواره، اهدای نشان «همای زرین» است که در ۲۰ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به واجدین شرایط و رتبه‌های برتر مشارکت‌کننده در بخش‌های متعدد این مسابقه تعلق می‌گیرد.

هم‌زمان با برگزاری این جشنواره، به مدت ۲۰ شب در قسمتی از خیابان تاریخی چهارباغ، هنرمندان چیره‌دست صنایع‌دستی در قالب چند کارگاه، هنر بی‌نظیر خود را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند.

نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران به میزبانی اصفهان، شهر جهانی صنایع‌دستی از ۱۰ الی ۱۳ مردادماه جاری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آن می‌توانند به نشانی www.hifestival.ir  مراجعه کنند.

معرفی داوران هشتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش

مریم کهوند، بیتا بهرامی، مهناز امیرمعز، بهنام محمدی، پیمان پاکزاد، سمیه شیخی و نازنین بیاتی به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب و  داوری این دوره از جشنواره معرفی شدند.

مریم کهوند عضو هیئت‌علمی دانشکده تجسمی دانشگاه هنر و مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی این دانشگاه، بی‌تا بهرامی قصر عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر اراک، فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر، طراح مد و لباس و رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی آرایه‌های تزیینی مد و لباس  کشور، مهناز امیرمعز فعال حوزه مد و لباس، عضو و دبیر هیئت مدیر اتحادیه پوشاک تهران، بهنام محمدی فارغ‌التحصیل هنر، طراح، تولیدکننده حوزه پوشاک و صاحب برند، پیمان پاکزاد فعال عرصه مد و لباس، تولیدکننده و صاحب برند پوشاک، سمیه شیخی فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر، طراح و صاحب برند شال و روسری و نازنین بیاتی بازیگر سینما، با سابقه طراحی لباس و صحنه در این عرصه به زودی مرحله نهایی داوری آثار رسیده به این رویداد را آغاز خواهند کرد.

هیئت داوری دوره هشتم جشنواره نقش تن‌پوش ابتدا از میان بیش از ۱۰۰۰ اثر، ۱۱۱ اثر را جهت شرکت در نمایشگاه برگزیدند و در ادامه فرآیند بعد از دریافت مشاوره توسط منتخبین و اجرای نهایی آثار، به داوری آثار پرداخته و رتبه‌های برگزیده را تعیین کردند.

بنابر اعلام دبیرخانه جشنواره، جوایز نقدی این دوره از جشنواره در هر یک از بخش‌های «تی‌شرت» و «شال و روسری» به رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب ۴، ۲ و ۱ میلیون تومان خواهد بود. همچنین در بخش عفاف و حجاب دو اثر به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی‌ خواهند شد.

هشتمین جشنواره نقش تن‌پوش به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و با مشارکت اتحادیه پوشاک تهران و خانه هنرمندان ایران و همچنین با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، معاونت فرهنگی وزارت علوم، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنری، ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و به دبیری امین مختاری در تابستان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.