گروه مد و لباس هنرآنلاین: ملاحت اخلاقی از هنرمندان عرصه مد و لباس به‌ویژه طراحی و ساخت زیورآلات با عنوان برند «وصل» درباره فعالیت‌های خود به هنرآنلاین گفت: میانه‌های دهه 80 بود که پس مدتی فعالیت در زمینه مجسمه‌سازی، مشغول طراحی داخلی شدم و پس از مدتی به‌واسطه آموزش‌هایی که در مجتمع فنی کسب کردم، به‌طورجدی وارد عرصه طراحی لباس شدم. البته مدتی هم در زمینه چاپ روی پارچه و همچنین طراحی پارچه فعالیت کردم و به‌واسطه یکی از آثارم با چاپ دستی سیلک و دارای موتیف‌های ایرانی و چهل‌تکه، در جشنواره مد و لباس فجر حائز رتبه شدم.

اخلاقی در ادامه به روی آوردن خود به حوزه طراحی و ساخت زیورآلات در ادامه این مسیر اشاره و تصریح کرد: نگاه من به عرصه زیورآلات و جواهرات از ابتدا متمرکز روی طبیعت و برگرفته از فرم‌های ارگانیک بوده و با توجه به هندسه و معماری ایران، مطالعاتم و در ادامه طراحی‌هایم بیشتر روی سقف‌های ایرانی است که در گذشته گنبدی شکل بودند و مقرنس‌هایی که در آن‌ها به کار رفته است.   

او افزود: از همان آغاز ورود به عرصه طراحی و ساخت زیورآلات تلاش کردم که صفر تا صد کار خود را خودم انجام دهم هرچند در روند ساخت و بخش ریخته‌گری و مخراج کاری گاهاً نیاز بود که از استادکاران در این بخش کمک بگیریم.

اخلاقی با تأکید بر اینکه طی سال‌های فعالیت، هم به حوزه جواهرسازی معاصر و هم زیورآلات پوشیدنی و روزمره ورود کرده‌ام اذعان داشت: یکی از ویژگی‌ها و جذابیت‌های طراحی و ساخت زیورآلات برای من آن است که برخلاف لباس، این شی‌ء زینتی، مفهومی و کاربردی هرگز کهنه نمی‌شود و مانا است.

این طراح و سازنده زیورآلات گفت: از سویی دیگر برای شخصی مثل من که طبیعت را به‌شدت دوست دارم و خود را قائل به رعایت اصول و مبانی مد پایدار در روند کاری خود می‌دانم، حرکت به این سمت برایم ساده‌تر شده چراکه برخلاف حوزه طراحی و دوخت لباس که دپوی پارچه و دورریز در آن زیاد است، در ارتباط با متریالی که اینجا استفاده می‌کنم باید بگویم که اگر به سراغ فلزات بروم که قابل ذوب شدن و بازیافت مجدد هستند و اگر هم بخواهم در بخش جواهرسازی و زیورآلات معاصر کار کنم، به سراغ متریالی از قبیل پلاستیک، چینی، چوب و پارچه می‌روم که قابل بازیافت باشند.

اخلاقی در ادامه به تأثیرات کرونا روی فعالیت خود طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تنها تأثیر کرونا بر روند فروش حضوری آثار و محصولات من بوده چراکه بسیاری تمایل دارند کار را از نزدیک ببینند و پس از لمس زیورآلات یا تست کردن آن‌ها اقدام به خرید کنند هرچند که به‌هرروی به‌واسطه شرایط به وجود آمده باید بپذیریم که ناگزیریم چه به‌عنوان فروشنده و چه مشتری، خود را با شرایط حاکم بر فرایند فروش آنلاین وفق دهیم.