به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، فرشته کیاوش مدرس دانشگاه و عضو هیئت داوران بخش طراحی پارچه در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از پایان داوری آثار خبر داد و در‌این‌باره گفت: چهارشنبه هفته گذشته، داوری آثار رسیده به بخش پارچه و لباس با حضور چهار تن از اساتید که به عنوان هیئت داوران معرفی شدند، انجام شد و از بین آثار رسید، نمونه‌های برتر انتخاب شدند.

او درباره ویژگی‌های مد نظر هیئت داوران در انتخاب آثار برتر، بیان کرد: در مسیر انتخاب آثار برای ما مواردی نظیر خلاقیت و نوآوری، کاربردی بودن طراح و مباحثی فنی چون راپورت بندی و تکرار مد نظر بود. در واقع ما برای همه موارد یک بارم و امتیاز بندی خاص داشتیم که بر مبنای آن و با شاخصه‌هایی که وجود داشت، طرح‌ها امتیاز بندی می‌شدند.

عضو هیئت داوران بخش طراحی پارچه در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، درباره سطح آثار رسیده به این دوره گفت: در بخش طراحی لباس یقینا ما شاهد رشد کمی و کیفی قابل قبولی هستیم اما متاسفانه در بخش پارچه، کیفیت آثار به اندازه‌ انتظار ما و سطح توانایی موجود نیست زیرا این جشنواره بیشتر بر روی موضوع لباس تمرکز دارد و مسئله پارچه بیشتر در حاشیه و زیر سایه بخش اصلی قرار گرفته است.

کیاوش تصریح کرد: از آنجایی که من در دانشگاه نیز تدریس می‌کنم، نمونه‌های بسیار موفقی را در طراحی پارچه شاهد هستم، بنابراین مطمئنم که این استعداد و توانایی در کشور وجود دارد اما به دلیل تمرکز و تبلیغات این جشنواره بر موضوع لباس، بسیاری از افراد بخش پارچه را جدی نمی‌گیرند و وارد آن نمی‌شوند.

او پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در جشنواره مد ولباس پارچه دارای هویت و شاخصه مستقل نیست، شاید لازم باشد که برای این بخش نیز جشنواره جداگانه‌ای را مد نظر قرار دهیم زیرا خود مسئله طراحی پارچه بسیار گسترده و وسیع است و ابعاد مختلفی نظیر: طراحی تی شرت، دکوراسیون داخلی، روسری، شال و ... را شامل می‌شود که یک طیف بسیار بزرگ و گسترده است.

عضو هیئت داوران بخش طراحی پارچه در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، درباره محوریت موضوع "فر گلستان"، گفت: با توجه به اینکه در این دوره موضوع " فرگلستان" مطرح شده بود نزدیک به 70 درصد آثار رسیده در بخش طراحی پارچه به صورت ملموس در این راستا و بر مبنای این موضوع شکل گرفته بود.

کیاوش درباره روند داوری در این دوره، اظهار کرد: از آنجایی که گروه داوران، شامل اساتید و کارشناسان بودند، هیچ نوع اختلاف نظری در مسیر داوری وجود نداشت و امکان مطرح شدن نظرات و در نهایت به شورا گذاشتن نظرات کاملا وجود داشت اما به نظر من سطح آثار می‌توانست بسیار بهتر از چیزی باشد که ما شاهد بودیم.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 24 الی 29 بهمن در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.