سرویس مد و لباس هنرآنلاین: احداث شهرک‌های تخصصی در راستای بسترسازی و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت‌های کارگاهی و کارخانه‌ای از مهم‌ترین نیازهای عرصه مد و لباس است و از همین رو لازم است تا با اهتمام بیشتر بر اهداف و چشم‌اندازهای چنین رویدادهایی بر اهمیت این موضوع در ابعاد حرفه‌ای تأکید کرد.

این در حالی است که احداث شهرک صنعتی پوشاک از سال‌ها پیش در دستور کار بخش دولتی و خصوصی قرارگرفته و حسن روحانی رئیس‌جمهور در سال 95 کلنگ این پروژه را زد.

به گفته کارشناسان، شهرک تخصصی پوشاک اولین شهرکی است که بر اساس نیاز داخلی طراحی‌شده و سراسر زنجیره تولید پوشاک از تأمین مواد اولیه، مد، طراحی و... را شامل می‌شود و کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان در شهرک تخصصی پوشاک ضمن ایجاد رقابت سالم در ارائه محصول باکیفیت نیز مؤثر خواهد بود.

درعین‌حال مخالفان این طرح بر این باور بودند که آن‌ها بر این باورند که ساخت شهرک تخصصی در حوزه پوشاک آن‌هم در روزهای پایانی دولت یازدهم بیشتر یک اقدام تشریفاتی بود و نمی‌توانست راه چاره مشکلاتی که درحال‌حاضر صنعت پوشاک با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، باشد چراکه بسیاری از واحدهای کوچک در اطراف شهر بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند و تجمیع آن‌ها در یک منطقه نمی‌تواند مشکلات آن‌ها را برطرف کند.

اما در هفته نخست خردادماه، خبری به نقل از افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و او در این خبر از آغاز ساخت شهرک‌های تخصصی کفش در استان‌های قم و تبریز خبر داد که با نشر آن با توجه به حرف‌وحدیث‌های بسیار در ارتباط با موضوع احداث شهرک‌های تخصصی در عرصه مد و لباس خالی از لطف نیست.

افسانه محرابی در  این خبر اذعان داست که اواخر سال گذشته کارگروه ملی کفش تشکیل شد. این کارگروه در قطب‌های اصلی تولید کفش ازجمله استان‌های قم، تهران، تبریز، خراسان رضوی، اصفهان و زنجان مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی کفش را پیگیری می‌کند و حال به‌منظور ساماندهی و تمرکز واحدهای تولیدی، تسهیل تأمین مواد اولیه و تسهیل توزیع، ساخت شهرک‌های تخصصی کفش در برنامه کاری وزارت متبوع قرارگرفته که ساخت این شهرک‌ها در استان‌های قم و تبریز آغازشده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است  PU یکی از مهم‌ترین مواد اولیه صنعت کفش است که تماماً وارداتی بوده است. سال گذشته دو واحد تولیدکننده PU در تهران و تبریز به بهره‌برداری رسید که در صورت تأمین مواد اولیه پتروشیمی واحدهای مذکور، بخش عمده‌ای از نیاز داخل تأمین خواهد شد. البته در این مدت به‌طور مداوم تأمین مواد اولیه این واحدها را از پتروشیمی پیگیری کرده‌ایم.