سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در هشتمین گام خود قرار دارد، اما این رویداد همچنان نتوانسته است تمام استان‌های ایران را مجاب کند تا در راستای معرفی خود به عنوان پرچمداران هنر صنعت مد و لباس با آن مشارکت داشته باشند.

باتوجه به ظرفیت‌های گسترده عرصه مد و لباس در سراسر کشور، به جزئت می‌توان گفت که تمامی استان‌های ایران این امکان را دارند تا نمایشی منحصر بفرد از داشته‌های خود در این زمینه ارائه دهند، اما در تمامی ادوار برگزاری جشنواره مد و لباس فجر شاهد آن بوده‌ایم که در خوشبینانه‌ترین شکل ممکن، نیمی از استان‌های کشور با این جریان همراه شده‌اند.

امسال نیز بنا بر اعلام مجتبی حیدری مدیر امور استان‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تاکنون ١٢ استان اعلام آمادگی کردند که همزمان با  برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، جشنواره مد و لباس فجر را به صورت استانی برگزار کنند که در میان آن‌ها استان‌های هرمزگان و یزد جشنواره مد و لباس فجر را به صورت ملی برگزار می‌کنند.

البته حیدری در این خبر اسامی سایر استان‌های فعال در این دوره را اعلام نکرده هر چند در نیمه دوم سال جاری، جشنواره مد و لباس با عناوین مختلف در بسیاری از نقاط کشور برپا شده است.

بدون شک با گذشت بالغ بر هشت سال از برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، آسیب‌شناسی درباره دلایل نبود تمایل در برخی از استان‌ها در راستای مشارکت با این رویداد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

طبق گفته مدیر امور استان‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، بیش از ١٠ استان در نیمه دوم سال جاری در زمینه مد ولباس اقدام به برگزاری نمایشگاه با موضوعات عفاف و حجاب، لباس‌های بومی وسنتی استان‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی در ١٢ استان کشور  برگزار می‌شود. همچنین استان‌های سراسر کشور جهت شرکت در بخش‌های مسابقه زنده طراحی لباس،  طراحی مانتوی اجتماع، عرضه محصولات عفاف و حجاب در بخش ویترین ملی، گرفتن غرفه و حضور در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اعلام آمادگی کرده‌اند.

البته یکی از اتفاقات مهم و نو در سال جاری، تغییر مکان برگزاری بخش بین‌‍الملل هشتمین جشنواره مد و لباس بوده که استان سیستان و بلوچستان را به شکل جدی با این رویداد همراه کرده است.

این شکل از همکاری حاکی از آن است که ما در هنر و صنعت مد و لباس ولو نوپا به مدارج قابل قبولی رسیده‌ایم و امید است علاوه بر بررسی تلاش فعالان این عرصه و آسیب شناسی و به تبع آن به دست آوردن راهکارها و رهیافت‌هایی برای رفع موانع و خروج از بن بست‌های احتمالی در مشارکت حداکثری استان‌ها با جشنواره مد و لباس فجر، وجهه و جایگاه خود را در دنیای مد و لباس هر چه بیشتر مترقی و مستحکم سازیم.