سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دومین کارگاه آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  از 12 تا 14 آبان در هتل پارسیان اوین برگزار شد و از ساعت 20 دوشنبه 14 آبان 97 این رویداد با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی طراحان لباس، مدرسان دانشگاه، کارآفرینان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور به میزبانی سالن کوه نور هتل پارسیان اوین به کار خود پایان داد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم خطاب به حضار و به ویژه طراحان شرکت‌کننده در کارگاه آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی گفت: شما از این پس یکی از ارکان حوزه مد و لباس در کشور هستید و باید تلاش کنید سهم جدی را در این مجموعه ارزشمند و مهم دست و پا کرده و نقش مؤثری را ایفا کنید، چرا که تمامی این کارگاه‌ها در راستای کمک کردن به حرفه‌ای‌تر شدن شما طراحان لباس است.

قبادی تصریح کرد: من به ماهیت کار این مجموعه اعتماد دارم و به نظر من این جریان در مسیر مد سازی و حرفه‌ای شدن طراحان گام برمی‌دارد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه طراحان ارکان حوزه ارزشمند و مهم مد و لباس را تشکیل می‌دهند اذعان داشت: این نکته‌ای مهم، زیربنایی و تأکید بر ادامه روند حرفه‌ای‌سازی است. طراحان نباید در این مقطع خلاصه شوند و باید برای توانمندشدن تلاش مضاعفی داشته باشند. امیدواریم در دوره‌های بعد برآیند این دو دوره آموزشی را شاهد باشیم چرا که این رویداد مهم باید به شکل مصداقی خروجی خود را نشان دهد.

او افزود: همه این صحبت‌ها باید به یک اتفاق مهم و ارائه نمونه مورد نیاز جامعه ختم شود. کار شیک و زیبا انجام دادن و استفاده از انواع تکنولوژی‌ها مستلزم یک عنصر واقعی و همانا پاسخگویی به نیاز جامعه است، چرا که نمی‌توان تنها برای عده‌ای محدود برنامه‌ریزی کرد و گام برداشت.

قبادی با تأکید بر اینکه هنوز هم از تسلط برخواسته از باور، نیاز، گرایشات فرهنگی و سایر فاکتورهای اجتماعی کم بهره هستیم تصریح کرد: شاید تنها ادعا کنیم که بر این حوزه‌ها مسلط هستیم اما به زعم من ما در شرایط ناکافی به سر می‌بریم. احساس مستغنی بودن به مطالعه یعنی تعطیل شدن تمام فعالیت‌های حوزه مد و لباس، پس ضرورت حرفه‌ای شدن، مطالعه روزافزون و تخصصی است. طراحان باید مقالات و کتاب‌های این حوزه را مطالعه کنند و خودخوانده خود را هنرمند خطاب نکنند؛ البته ایراد از ما هم است که تاکنون محتوای جدی و کاربردی در این زمینه نداشته‌ایم و رفع این ضعف در برنامه کاری ما قرار دارد.

حوزه مد زبان گویای جهانی و زبان مشترک دنیا پس از موسیقی است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: تسلط به زبان تخصصی در حوزه مد و لباس نیز یک ابزار کارآمد است و ان شاالله در دوره‌های بعدی کارگاه به این مهم توجه خواهد داشت. بحث بین‌المللی شدن هنر طراحان ایرانی بحث دیگری است و دراین ارتباط باید بگویم که اگر نگاه طراحان تنها به سمت محدوده خودشان باشد، نمی‌توانیم به قدر کفایت بدرخشیم. حوزه مد زبان گویای جهانی است و پس از موسیقی که زبان مشترک دنیاست، حوزه مد و لباس هم زبان دیگر مشترک دنیاست بنابراین شما باید یک مدیست ایرانی با نگاه جهانی باشید.

اختتامیه دومین کارگاه آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی

قبادی اذعان داشت: اگر نتوانیم این نکات را به قدر کفایت به ویژه در طراحان تخصصی با شجاعت بروز دهیم، در دنیا حرف ما را نخواهند شنید. اگر ما می‌خواهیم مارکتینگ بر بستر دیجیتال را داشته باشیم، مستلزم این است که یک نگاه حرفه‌ای و بین‌الملی داشته باشیم. وقتی نمونه‌های برند خارجی به مفاهیم شرقی روی می‌آورند، نشان از این دارد که این مفاهیم به شدت در سراسر جهان خریدار دارد.

او با اشاره به اینکه پوشیده بودن در ماهیت فرهنگ ایرانی و انسانی است و اکثر برندهای بزرگ دنیا یک لاین طراحی شرقی با تکیه بر حجاب اسلامی را در دستور کار قرار داده‌اند تأکید کرد: بدون شک تاریخچه برندهای بزرگ دنیا را شنیده‌اید و دریافته‌اید که بسیاری از برندها در بدو امر از وضعیت فعلی شما هم عقب‌تر بوده اند. دولت‌ها بسترسازی و ظرفیت‌سازی کرده‌اند و آنها با تکیه بر توان و تلاش خود به سمت پیشرفت حرکت کرده‌اند. اتفاقی که در ایران هم از سوی بنیاد ملی و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور محقق شده است. برندها با ایده و خلاقیت و ویژگی‌های یک انسان پویا به جایگاهی رسیده‌اند که وقتی ساختار یک محصول را می‌بینید متوجه امضای برند می‌شوید؛ پس نگاه‌تان را بر اساس طراحی‌هایی که ختم به بازار به معنای عمومی مردم می‌شود، کنید تا برندهای کشور به دنبال شما باشند و این مستلزم آن است که شما بتوانید شناخت عمیقی از بازار و ارتباط با بازار را فراهم کنید.

امیر عمادالسلام اسکویی، دبیر اجرایی کارگاه آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی دو دوره کارگاه آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی نیز در سخنانی با تقدیر از حضور ارزشمند و همراهی تمامی فعالان عرصه مد و لباس و به ویژه حمایت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: برپایی این دو دوره کارگاه نتیجه ماه‌ها تحقیق و بررسی میدانی در زمینه نیازهای این حوزه در بخش آموزش است و تلاش کردیم با راهنمایی استادان دانشگاه و کارآفرینان موفق کشور با انتخاب موضوعات مهم و کلیدی به رفع نقاط ضعف موجود به ویژه در زمینه‌های مرتبط با برندسازی و بازاریابی دیجیتال کمک کنیم.

اسکویی همچنین از ثبت نام شرکت کنندگان در دومین کارگاه آموزشی مد، بازاریابی دیجیتال و برندسازی جهت دریافت نشان شیما و تأسیس خانه مد در سامانه بنیاد ملی مد و لباس خبر داد.