به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی، خدیجه کاظمی استاد دانشگاه شریعتی تهران درباره ضرورت برگزاری جشنواره‌های متعدد مد و لباس اظهار داشت: برگزاری چنین جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی با محوریت پوشش عاشورایی در کشور یک نیاز اساسی بود که جای خالی آن همیشه احساس شده است.

وی با بیان اینکه سومین دوره نمایشگاه لباس عاشورایی در تهران برگزار می‌شود، تصریح کرد: جا دارد این نمایشگاه در سطح استان‌ها و حتی کشورهای خارجی نیز برگزار شود چون نمایشگاه لباس عاشورایی مختص ایرانیان نیست و همه ساله مشاهده می‌کنیم که مردم با هر نژاد و قومیت و زبان از کشورهای مختلف سالروز شهادت سید و سالار شهیدان را زنده نگاه می‌دارند، عزاداری می‌کنند و در راهپیمایی اربعین نیز شرکت می‌کنند بنابراین نمایشگاه لباس عاشورایی پیام بین‌المللی برای جهانیان دارد.

داور جشنواره مدو لباس فجر افزود: ایرانیان در برگزاری همه ساله مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی المان‌هایی را در عزاداری مانند علم، پرچم و غیره استفاده می‌کنند که هر یک دارای مفاهیم و معانی خاصی هستند، مردم بسیاری از المان‌های عاشورایی را به‌طور خاص نمی‌شناسند، مثلاً نمی‌دانند که سرو، دست و علم سمبل چه چیزی است و شیر چه نمادی در واقعه عاشورا و شمشیر چه معنایی دارد هرکدام از این المان‌ها دارای مفهوم و معنای خاصی از واقعه عاشورا است.

کاظمی اظهار داشت: نمایشگاه لباس عاشورایی می‌تواند در راستای شناساندن نمادها و المان‌های مربوط به واقعه عاشورا و انتقال فرهنگ عاشورا، به‌عنوان یک رویداد فرهنگی مهم در کشور مؤثر واقع شود.

استاد دانشگاه شریعتی خاطرنشان ساخت: وقتی از مردم می‌پرسیم که چرا در ایام محرم و صفر لباس مشکی به تن می‌کنند پاسخ‌های متعددی را می‌دهند؛ عده‌ای اعتقاد دارند لباس مشکی نوعی ابراز همدردی با اهل بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام است و برخی هم احترام به ماه محرم و شهادت سید و سالار شهیدان می‌دانند، بهتر است که در خصوص نوع پوشش مردم در ایام محرم، لباسی را به جامعه بتوان طراحی و عرضه کرد که مطابق با عرف جامعه و جلوگیری از ترویج لباس‌های نامناسب در مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی باشد. لباس‌ها باید طوری طراحی شوند که با معانی و مفاهیم عاشورایی هماهنگی و همخوانی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در دهه‌های گذشته که نه ماهواره‌ای وجود داشته و نه تلگرام و اینترنت، برای تبلیغات، مفاهیم و معانی خاص را بر روی پشت و جلوی لباس چاپ می‌کردند به‌طور مثال در کشور انگلستان افرادی بودند که با لباس‌هایی منقش به تصاویر تبلیغاتی در سطح شهر می‌گشتند و معانی خاصی را به سمع و نظر مردم می‌رساندند فلذا فرهنگ عاشورا که غنی‌تر از هر فرهنگی در جهان است نیز می‌تواند از طریق لباس به نسل‌های مختلف منتقل شود.

مدیر پروژه دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 38 در رشته طراحی دوخت و لباس ادامه داد: همه المان‌های عاشورا به‌نوعی با هویت ایرانی اسلامی ما همخوانی دارد المان‌ها حاوی مفاهیمی چون رشادت، وفاداری، آزادگی، شهادت، شجاعت، آزادی‌خواهی و عدالت است که ترویج و تزریق فرهنگ عاشورا در جامعه یک نیاز مهم و اساسی است.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی می‌تواند در راستای تحقق شعار سال "حمایت از کالای ایرانی" نقش بسزایی ایفا کند، گفت: برخی از مفاهیم برگرفته از فرهنگ عاشورا را می‌توان در قالب یک پوشش و مد اسلامی تولید و چاپ به‌وسیله پارچه‌ها و دوخت ایرانی عرضه کرد و اگر چنین شود ما توانسته‌ایم در جهت شکوفایی تولید انبوه و حمایت از کالای ایرانی گامی مؤثر برداریم.

کاظمی با بیان اینکه هویت هر شهروند ایرانی برگرفته از تمدن اصیل ایرانی و اسلامی است، افزود: چون هویت مردم ایران با دین و فرهنگ آمیخته شده برای جهانیان شناخته شده است. در نمایشگاه لباس عاشورایی در سال‌های آینده پیشنهاد می‌کنم بخشی را با نام کارگاه طراحی و دوخت با ایده‌های جدید و آنی برای عموم مردم در نظر گرفته شود تا ایده‌های خلاقانه مردم عادی که در بازدید از نمایشگاه به ذهنشان می‌رسد، جمع‌آوری و در طراحی و دوخت لباس با محوریت فرهنگ عاشورایی استفاده شود.