سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با سخنرانی علیرضا میرآخوری مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه برندینگ درباره "نام‌گذاری و تجاری‌سازی برند و محصول" همراه بود.

میرآخوری با ارائه تعریفی از نام تجاری برند اظهار داشت: نام یا نمادی است که با هدف فروش محصولات یا خدمات به کار برده می‌شود، البته مشخص است که هدف از ایجاد یک نام تجاری یا برند، فراتر از فروش کالاها یا خدمات است.

او تصریح کرد: یک نام تجاری یا برند قدرتمند قادر است نقش راهبردی گسترده‌تری را در یک کسب و کار ایفا کند. نام‌های تجاری علاوه بر تسلط به سهم بازارهای هدف، گزینه‌هایی را برای رشد کسب و کار ایجاد می‌کند و ضمن جذب، حفظ کارکنان ماهر و مستعد ارزش خود را در نزد ذی‌نفعان بهبود می‌بخشند.

میرآخوری با اشاره به اینکه یکی از گزینه‌های مهم برای ارزش‌آفرینی برای برندهای مد و لباس، نام‌گذاری اصولی برای آن‌ها است اظهار داشت: نام‌های تجاری از وجوه مختلف قابل بررسی است و باید بدانیم که نام تجاری در عرصه مد و لباس هم دستاورد مجموعه‌ای از رفتارهاست.

این محقق و پژوهشگر حوزه برندینگ ادامه داد: نام‌گذاری برای برند چندان کار بحرانی نیست اما نخستین گام در برندسازی است. نام‌گذاری تنها در ذهن ماست و این انسان‌ها هستند که به نام تجاری حیات می‌بخشند.

او گفت: نام‌های قدرتمند، نام‌های ضعیف و نام‌های خنثی، سه دسته‌بندی در نام‌های تجاری هستند و ماندگاری یک نام در ذهن، در طول زمان و تحت تأثیر عوامل متعددی چون لوگو، خود محصول، تبلیغات، تجربه محصول، کیفیت و کمیت پیام‌های بازاریابی است که به مشتری منتقل می‌شود.

میرآخوری به معیارها و اصول نام‌گذاری در برندهای مد و لباس اشاره کرد و گفت: فعالان این عرصه باید به دنبال غیرمعمول‌ها باشند، نام متمایزی را انتخاب کنند و عنوان نهایی را قابل اخذ مالکیت معنوی برگزینند.

او ادامه داد: شاید لازم نباشد که به دنبال نام‌های عجیب و غریب باشید چرا که در امر نام‌گذاری برای برندها، هر اندازه عنوان ساده‌تر و قابل فهم تر باشد زودتر مسیر موفقیت را طی می‌کند.

میرآخوری به انواع نام‌های تجاری اشاره کرد و گفت: نام‌های استعاره‌ای و نام‌های تصویری از روش‌های نام‌گذاری است که از نظر مشتریان هم با بازار هدف ارتباط داشته و باید بدانیم که هرگاه ذهن مشتریان نسبت به جایگاه یک محصول خالی باشد، فعالان عرصه مد و لباس با آن نام ماندگار خواهند شد.